Varför ska man göra en nyhetsinventering?

Som jag nämnt innan har det varit full fart på workshopandet de senaste månaderna. Och det är inget konstigt. Nu är det dags att börja jobba för att uppnå målen under 2019.

När man jobbar med PR så handlar det om att skapa så kallad förtjänad synlighet i andras kanaler. Det vill säga att andra skriver om det du gör, ditt varumärke eller din produkt. Visst händer det att någon skriver om ett varumärke på eget initiativ, men vill man synas kan man inte luta sig tillbaka och hoppas på att någon ska upptäcka hur bra man är eller hur bra ens produkter eller tjänster är. Man måste skapa en anledning för andra att skriva om en.

Hur gör man det då? Ett första steg är ta reda på vad man har att säga.

Vad är en nyhetsinventering?

Ofta finns massvis med kunskap, innehåll och nyheter inom organisation som kan vara intressant för omvärlden om de bara får reda på det. Det är lätt att bli hemmablind för det som är en del av ens vardag. Det är inte heller alltid så att man uppfattar att det man gör kan vara av intresse för en breda publik, eller så tror man tvärtom – att något man själv tycker är intressant är något som borde intressera andra, men som faktiskt inte gör det.

Ett sätt att få fram de nyheter, aktiviteter och andra bra saker som görs inom verksamheten är att samla olika delar av organisationen i en workshop. Ibland kan det räcka med att prata med olika personer för att snappa upp saker som är på gång inom verksamheten. I större verksamheter kan man behöva boka in intervjuer med personer på olika positioner i verksamheten.

Genom en nyhetsinventering samlar man alltså det som är på agendan under den kommande framtiden från alla delar av organisationen  i jakt på nyheter som kan intressera andra. När man han koll på det som händer kan kan man planera verksamhetens synlighet långsiktigt, även om det dyker upp nya saker som platsar på nyhetslistan löpande. Man kan se till att varumärket är regelbundet synligt över året och arbeta med PR på ett strukturerar sätt.

När man väl har en lista med intressanta aktiviteter behöver dessa sedan paketeras på ett sätt som är tilltalande för utvalda och prioriterad media eller kanaler.

Ibland hittar man även en hel del innehåll till egna kanaler, som är av intresse för varumärkets målgrupper men kanske inte bredare än så.

Om det inte händer så mycket i verksamheten då?

Om verksamheten är mindre eller om man inom verksamheten inte har någon ny produkt, tjänst eller utveckling att prata om just nu, så kan man ändå skapa intresse för varumärket.

Det finns många olika knep varav strategiska samarbeten, att anordna event, att skapa rapporter och att jobba med att bygga talespersoner är några man kan ta till.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *