Vad kostar influencer marketing och hur mäter man?

Photo by Jakob Owens on Unsplash

Det finns inte ett satt pris för ett samarbete med en influencer så det är svårt att svara exakt på den frågan. Tyvärr! 

Influencers med ett stort antal följare tar generellt sätt mer betalt för ett samarbete än vad en influencer med ett lägre antal följare gör. För att nämna några siffror kan större svenska influencers ta runt 60 000 för ett inlägg, medan en något mindre influencer kan nöja sig med några tusenlappar för ett inlägg. Men det finns inga direkta standarder utan det är något som influencer och samarbetspartner bestämmer sinsemellan.

Är influencern del av ett nätverk har de ofta lite mer satta priser på ett samarbete och vad det skulle kunna innehåller, annars kan priset även variera beroende på hur upplägget ser ut, om det är ett attraktivt varumärke  eller om det på något annat sätt är något är extra tilltalande för influencern. Är det ett långsiktigt samarbete som inkluderar flera inlägg kan man ofta komma överens om ett lägre pris per inlägg än om samarbetet gäller enbart ett inlägg. 

Ett tips är att inte stirra blint på influencerns räckvidd vid samarbeten, utan även titta på hur influencern lyckas engagera sina målgrupper. Det är också viktigt att titta på demografin som influencern når. Även om det är en svensk influencer kan hen ha många utländska följare, i vissa fall har konton många falska följare (detta kan man själv titta på genom att se om influencern får orimligt lågt engagemang på inläggen jämfört med antalet följare, om kommentarerna är på annat språk än svenska eller om många av följarna har konstiga uppenbart påhittade namn eller inga profilbilder till exempel). I dessa fall spelar ju mängden följare inte så stor roll, utan man riskerar att betala för en räckvidd som inte är relevant överhuvudtaget. 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om influencer marketing finns det  fortfarande möjlighet att genomföra gratis samarbeten med influencers, men det är betydligt färre influencers som går med på det idag och man inte kan räkna med att få någon utdelning av det. 

Tips för gratisutskick (och för samarbeten generellt):

  • Gör din research – du måste vara träffsäker så att rätt influencers får ditt utskick.
  • Kolla så att influencers gör samarbeten eller tipsar om liknande produkter eller tjänster i sina flöden. 
  • Gör utskicket så fotovänligt som möjligt – då ökar chansen att få en bild på utskicket publicerat. Glöm dock inte bort att tänka på miljön – skicka inte större utskick än vad som är nödvändigt.
  • Stäm av med influencern om de vill ha utskicket innan du skickar ut. Då slipper du göra en influencer irriterad och kan skicka det till någon som verkligen vill ha utskicket ha istället.
  • Skicka bara ut sånt som går in i brevlådan med posten, eller betala för hemleverans. Ingen vill gå och hämta ett paket i onödan, framför allt om du struntat i punkten ovan. 
  • Var personlig när du kontaktar en influencer – visa att du har koll på vad hen gillar och att du följer personen i fråga genom att vara relevant i din kontakt
  • Tänk på att mottagaren av gåvor beskattas.

Hur mäter man framgång med influencer marketing?

Är det gratisutskick som görs kan man jämföra inlägg av influencers med att få tidningsklipp. Visst kan man även räkna synlighet i ett antal inlägg även om man betalar för ett samarbete, men idag är det vanligt att ha ytterligare mål för ett betalt samarbete än enbart att räkna inlägg.

Räckvidd är ett mått som ofta används. Antal följare ger en uppfattning om den potentiella räckvidden, men för att få veta exakta hur stor räckvidd en influencer har får man veta genom att fråga, be att få titta på räckvidd på ett tidigare samarbete eller om man genomför samarbetet via en agent eller ett företag som har tillgång till denna typ av data går det att få fram denna typ av data inför ett samarbete.

Via både Facebook och Instagram och deras branded content/reklammärkta inlägg har man idag möjlighet att vid samarbeten med större influencers (verifierade konton på Instagram) få direkt tillgång till räckvidd och annan statistik för inlägg som ingår i ett pågående samarbete.  

Engagemang som likes och kommentarer kan vara ett mått som man mäter. Idag ser man att det är svårare för riktigt stora influencers, ibland kallade macro eller mega influencers, att behålla ett stort engagemang bland sina följare. De hinner mer sällan interagera med sina följare på samma sätt som de kunde innan de blev stora. Mindre influencers kan även kännas enklare att relatera till för målgrupperna eftersom de ofta lever liv som är mer lika målgruppens, och det i sig kan generera ett större engagemang. Man ser alltså att de största influencers får en lägre engagemangsgrad än vad de mindre har.  

Ett sätt att sätta relevanta mål för engagemang är att titta på tidigare samarbeten influencern gjort för att få en uppfattning om vilken typ av engagemang hen får.

CTR (Click Through Rate) eller faktiska köp (kan enklast mätas t ex via rabattkoder eller spårning) är också sätt att mäta framgång på. Klick och trafik kan man mäta där man kan länka, på Instagram i Stories eller i biografin till exempel. 

Vilka KPI:er man har satt för ett samarbete bör styra vilka influencers man väljer att jobba med, i kombination med budget – stora influencers är självklart mycket dyrare att jobba med. Vilka influencers som levererar bäst på mått som CTR eller som leder till mest sälj är något som kan vara svårt att få klarhet i på egen hand, men det finns plattformar som samordnar samarbeten som kan mäta detta, PR-byråer kan ofta visa på tidigare erfarenheter, influencers själva kan visa på case på samarbeten och det finns även publicerade case att hitta online.

Läs även tidigare inlägg om influencer marketing: 
Från gratisutskick till långsiktiga multikanalsamarbeten
Hur väljer man influencers att samarbeta med

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *