Vad är PR?

Igår träffade jag tillsammans med min kollega från PR-kollektivet, Fredrik Pallin, ett företag för att berätta och inspirera om PR. I och med det kom jag att tänka på att det kanske inte är helt självklart för alla vad PR är, och därför tänkte jag berätta lite mer om det här i bloggen.

Vad är PR egentligen?

För att börja lite grundläggande kan man säga att PR handlar om de relationer som ett varumärke har med omvärlden. Jobbar man med PR jobbar man alltså med att förbättra ett varumärkes, persons, produkt eller tjänst image. Man försöker få andra att uppmärksamma och tala positivt om det man gör PR för.

Eftersom det är någon extern som säger något om ett varumärke är PR den mest trovärdiga formen av kommunikation (jämfört med reklam där man betalar för att få säga något bra om sig själv eller i egna kanaler där man själv berättar att man är bra).

Det finns såklart fördelar och nackdelar med förtjänade (PR), köpta (reklam) och egna kanaler, men för att fokusera på PR är trovärdigheten en av de främsta fördelarna. Det är heller inte så dyrt eftersom man inte betalar för produktion eller distribution (någon annan sköter dessa delar oftast). Däremot är man med PR beroende på att andra ska vilja prata om varumärket eller det du vill lyfta. Därför måste man paketera innehållet på ett tilltalande sätt så att det intresserar media eller andra möjliga avsändare.

Idag är det ju inte enbart journalister som har plattformar att sprida nyheter och innehåll på, utan det finns många andra producenter som till exempelvis podcasts, influencers, opinionsbildare och egentligen alla som har ett konto i sociala medier. Därför jobbar man som PR-konsult inte enbart mot journalister längre, även om de fortfarande är en viktigt målgrupp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *