Vad är ett företags tonalitet?

För några veckor sedan höll jag en andra tonalitetsworkshop för en kund inför att jag skulle ta fram en tonalitetsguide till dem.

Tonalitet, eller tone of voice, är varumärkens egna röst som hjälper till att skapa en känsla, personlighet och igenkänning av varumärket. Man kan säga att tonalitet är ett extra lager i kommunikationen och ett sätt att forma och stärka varumärket och förmedlar deras värderingar. En viktig del i varumärkesarbetet som behöver hänga ihop i alla kanaler över tid, oberoende av vem som skapar innehållet.

Ett varumärkes tonalitet visar alltså upp en personlighet och hur du låter för andra människor. Det avgör också hur du pratar med dina målgrupper i alla kanaler, oavsett om det är digitalt eller fysiska. Det kan handla om detaljer som hur man till exempel i varumärkets namn använder hej, tja eller god dag?

Varför spelar tonalitet för roll?

Tonalitet är alltså ett sätt att bygga varumärken långsiktigt och stärka varumärkets identitet. Det är även ett sätt att positionera och särskilja sig som varumärke från konkurrenterna.

En tonalitet bidrar också till att kommunikationen håller en genomgående röd tråd oavsett kanal och skribent. Om det är flera personer som kommunicerar i ett varumärkes namn är det extra viktigt med en övergripande och gemensam bild av både varumärkets personlighet och tonalitet eftersom det annars lätt blir både spretigt och otydligt för mottagarna. Målet är en stark, konsekvent röst som skapar en genomgående känsla och som man känner igen oavsett kanal.

De flesta företag och organisationer göra sina första intryck på sin målgrupp med ord oavsett om det är i sociala medier, på webben, i en podd eller video, i en annons eller på förpackningen på en eventuell produkt. Tonen kan vara starkt, tydlig och speciell eller så kan den vara neutral, det viktigaste är att den är konsekvent i din kommunikation. Din målgrupp måste känna igen vem som talar.

Orden du använder avgör hur dina målgrupper ser varumärket och kan hjälpa till att skapa en känslomässig koppling till dem. Och den känslomässiga kopplingen är en starkt bidragande faktor till att driva den försäljningen och för att stärker en relation. En studie som publicerades av Harvard Business Review att emotionellt engagemang kan betyda mer än kundnöjdhet när man ser till varumärkeslojalitet.

Därför är det alltså extra viktigt hur ett varumärke använder sin röst och ton. Hur du säger något spelar en stor roll!

Skapa en välkänd och igenkänd tonalitet

Om du tittar på ett av dina favoritmärkens kommunikation är det rätt troligt att varumärket har en konsekvent ton. Den gör att du sannolikt kommer att känna på samma sätt varje gång du kommer i kontakt med dem – inspirerad, road, engagerad eller bekräftad. Alla märken som framkallar en konsekvent och positiv känsla har lyckats med sin tonalitet.

En konsekvent tonalitet kan bli lika igenkänd som en logga eller bildspråk. Ett sätt att testa om man har en distinkt tonalitet är att fundera över om dina målgrupper skulle kunna känna igen dig baserat på ditt innehåll, även om din logotyp inte visas bredvid den.

Skulle de kunna det?





Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *