Sociala medier i Coronatider

Vårt beteende påverkas på alla sätt och vis i dessa Coronatider. Vi tvingas bli mer digitala i våra jobb (äntligen) och vi vänder oss till sociala och digitala plattformar för att kunna träffa vänner och familj.

Jag själv har hittat tillbaka till Twitter som jag tycker är en väldigt bra kanal igen just nu – roliga och smarta kommentarer blandat med nyheter blir ett bra att hålla sig uppdaterad. Jag till och med upplever att trollen är färre 🙂

Jag har laddat ner TikTok på nytt, använt HouseParty för att hänga med kompisar och lägger lite mer tid på Snapchat-filter igen.

Instagram har jag däremot svårt att fylla med innehåll nu, framför allt flödet. Jag gör ingenting direkt värt att visa upp helt enkelt.

Men, poängen med det här inlägget var inte att enbart lyfta hur mina vanor ändrats utan att faktiskt titta på hur det ser ut med användningen av sociala kanaler och appar globalt just nu.

Hur ser trenden med sociala medier ut globalt i Corona-tider?

Vi lägger mer tid på våra mobiler nu, eftersom vi har mindre att göra och för att det är ett sätt att vara social. Flera sociala kanaler har sett en ökning i tid som spenderas i kanalerna, Facebook och Instagram (och WhatsUp) har t ex sett en ökning på 40 procent av användandet under Coronas framfart.

Ser man till sökningar på de olika sociala nätverken ser man en ökning av i stort sett alla sociala kanaler, förutom LinkedIn (i USA ser man däremot en ökning av användandet även av Linkedin). Störst ökning har Tiktok, och det är väl ingen som har undgått ökningen av användandet av Tiktok? I brist på annat att göra tar sig många kändisar dit för att göra olika typer av roliga utmaningar.

Appen Houseparty har ökat mest av alla appar och laddats ner 50 miljoner gånger under den senaste månaden (jag var en av dem) enligt TechCrunch.

Nätverk där vi har större tillgång till nyheter har också ökat, precis som nätverk där vi håller kontakten med vänner och familj. Twitter och Facebook är därför två nätverk som vi vänder oss till mer i dessa tider.

Men vi använder inte kanalerna precis som vanligt, utan framför allt ser de en ökning i tittandet på Livesändningar. Många kändisar tex har startat talkshows-liknande satsningar, till exempel Miley Cyrus Bright Minded.

Samma trend märks på Youtube med bland annat John Krasinskis Some Good News som ett bra exempel. När de stora amerikanska talkshowerna inte kan sända TV som vanligt flyttar de också till Youtube, tex The Tonight Show: At Home Edition.

Matlagning är ännu mer populärt än vanligt i dessa tider, det är ju något vi faktiskt har tid att ägna oss åt nu. Bland annat ser vi många kockar som i brist på annat att göra bjuder på matlagningskunskaper på Instagram Live och TikTok. Dessutom lägger var och varannan person ut vad de lagar för mat på Live och Stories (jag har till och med gjort det fast jag inte gillar att laga mat). Vi har även den svenska satsningen Coq au vin i Karantän i som finns på poddformat och på Youtube.

Jag har heller aldrig sett så många memes som nu, till exempel en massa memes kopplade till Gossip Girl och Corona-tider. Inte heller så konstigt när vi inte har något direkt nytt själva att berätta.

Innehållet i flödet på Instagram har däremot sjunkit rejält, både från företagskonton, influencers och personer. Det är kanske inte så konstigt eftersom vi gör mindre som är värt att visa i bild eller video. Instagram handlar mycket om inspiration och det är inte så inspirerande att enbart lägga ut bilder hemifrån. Samtidigt ser man att engagemanget på inläggen ökar och kanske är det för att mängden innehåll att interagera med minskat. Facebook har gått ut med en minskning av annonsering vilket gör det billigare att annonsera nu, så har man något att kommunicera ut brett kan det vara smart att göra det nu.

Mindre tillrättalagt och mer live och kreativitet
Vi ser alltså ett mindre tillrätta lagt innehåll i sociala medier men mer live och mer kreativa inslag eftersom vi har vi mer tid att skapa innehåll och att faktiskt vara kreativa.

Så för att sammanfatta, det är matlagning, memes, live och Tiktok som gäller just nu. Sociala medier blir både en kreativ outlet och ett sätt för oss att vara sociala. Tillbaka till vad sociala medier handlade om från början helt enkelt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *