Ska man som företag ha en tydlig politisk profil?

På självaste midsommarafton var jag med i Omni Ekonomi och svarade på några frågor om den trend vi ser där företag tar ställning politiskt.

På vilket sätt kan föredrag dra nytta av att ha en tydlig politisk profil? Har du några exempel på bolag som du tycker har lyckats med det? 

Jag tycker vi sett flera bra exempel på hur företag och organisationer snabbt tagit ställning i de protester vi ser mot polisvåldet i USA nu. Spotify är ett av dem, och de har även tidigare vågat stå upp för vissa politiska åsikter. Det upplevs som modigt (även om det egentligen i det här fallet kanske borde vara en självklarhet) och kan stärka relationerna med målgrupperna, det stärker deras varumärken och gynnar även deras employer brand.

Vilka risker finns med den här typen av corporate activism? 

Den uppenbara risken är såklart att vissa målgrupper med skiljande åsikter inte längre vill vara kunder till ett företag som tydligt tagit ställning i en fråga. Men det är ju också en chans att vinna kunder som håller med i frågan. Det är också viktigt att man är grundad i sina åsikter och budskap så att man inte upplevs som någon som vänder kappan efter vinden.

Tror du att trenden med att ta ställning kommer att hålla i sig eller är det här en fluga som kommer att passera?

Jag tror att det kommer att hålla i sig. Företag och organisationer är mer personliga och har en tydligare personlighet idag än vad de varit tidigare, mycket tack vare det digitala medielandskapet vi verkar och kommunicerar i. För att vara relevanta så behöver företag ha en tydlig röst och det här är ett sätt. Det kom väl dessutom en sifo-undersökning för ett tag sedan som visade på att hälften av svenskarna vill välja varumärken som visar ett samhällsengagemang. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *