PR, reklam och kommunikation i egna kanaler

Traditionellt sätt när pratar man om kommunikation, så pratar man om kommunikation i köpta (reklam), förtjänade (PR) och egna kanaler.

Det finns tydliga fördelar och nackdelar med de olika sätten att kommunicera.

Reklam är väldigt bra för att nå en bred eller väldigt specifik målgrupp, och för att öka räckvidden på kommunikation i egna kanaler. Här kan man kommunicera känslor men det är ofta ett dyrt alternativ.

I egna kanaler har man full kontroll över sina budskap och kan sprida sin historia och den bild av som man vill och man kan bygga sitt eget varumärke. Undersökningar visar att de egna kanalerna har rätt hög trovärdighet idag. Här är man beroende på hur mycket tid och resurser man kan och vill lägga på att skapa innehåll.

PR är ju den kommunikation som har störst trovärdigt, eftersom det är någon annan som säger något om ett varumärke/person/produkt/tjänst. Det är också kostnadseffektivt eftersom man egentligen inte betalar för produktion eller distribution. Däremot är man beroende av att någon annan ska vilja berätta det man vill, och man kan inte bestämma innehållet eftersom det är producenten som gör det. Man är aldrig garanterad en synlighet.

En jämförelse mellan reklam och PR

Tack vare det digitala medielandskapet vi verkar i idag flyter dessa sätt att kommunicera ofta ihop och vi ser dessutom kommunikation som är en blandning av de olika sätten, som influencer marketing och native artiklar är exempel på.

Att jobba med en kombinationen är därför det allra bästa sättet för att nå ut idag, och något som vi som jobbar med all typ av kommunikation behöver ta hänsyn till. Även om mitt eget fokus är på PR och kommunikation i egna kanaler kan jag inte utesluta betalda kanaler ur strategier eller taktiker för att maxa effekten av kommunikationen.

Idag är Alla delarna är viktiga:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *