Karin Bäcklund är kommunikationsstrateg med ett digitalt fokus och stor erfarenhet av PR. Hon har jobbat i 13 år med digital kommunikation och PR, senast på kommunikationsbyrån Springtime och tidigare på bland annat Schibsted, hitta.se, Almega och Friskolornas riksförbund. Idag hjälper hon företag, organisationer och personer att lyckas med deras digitala kommunikation och PR i det egna företaget, Not just Cake.
Kort om Karin
-
- Åtta år i rad har Karin blivit nominerad till utmärkelsen Cision PR Influencer Awards, ett pris som går till den PR-konsult som har mest inflytande digitalt i Sverige. 2018 hamnade Karin på topp 5-listan.
- 2019 gav Karin ut tre böcker om PR: Smart PR för författare, Smart PR för startups och Smart PR för giggare & konsulter
- Karin producerar och programleder podcasten Uppstickarna tillsammans med Johanna Snickars i samarbete med Dagens media.
- Sedan 2014 är Karin kursansvarig för distanskursen Digital kommunikation på Berghs.
- 2016 gav hon ut min första bok Executive Summary – sociala medier för styrelser tillsammans med Heidi Wold.
- Under våren 2018 grundade Karin tillsammans med två partners appen Kejsarsnittsguiden och Kejsarsnittsguidens podcast som hon även är programledare för.
I media
Karin Bäcklund förekommer ofta i media som expert inom digital kommunikation och relaterat till hennes olika satsningar. Här är ett urval från digitala medier de senaste åren.
2022
- 13 januari i Veckans Breif/Dagens opinion: Allt du behöver veta om metaverse
- 21 januari i Dagens Opinion: De kan bli årets PR Influencer
- 10 februari i Break it: Kliently backas av tunga investerare
2021
- 24 februari på Mynewsdesk: Digital PR Awards – här är finalisterna
- 19 maj i DI: Årsmöte för Bodyflight
- 17 juni i Veckans Breif/Dagens Opinion: Hur håller man liv i sina sociala sommarmedier?
- 1 juli i Veckans Breif: PR-duo summerar Internet i nytt nyhetsbrev
- 19 oktober i Dagens Västervik: Vi vill stärka företagen i Västervik
2020
- 30 januari i Veckans Breif: Egenbyråerna ifrågasätter PR-branschens debiteringar
- 27 juni i Dagens Opinion: Karin Bäcklund spanar inför innovativast i Almedalen
- 2 juli Dagens Opinion: De är innovativast i Almedalen
- 13 juli i Dagens Opinion: Bra avsnitt av Passion för kommunikation
- 21 oktober i Resumé: De lyser mest inom svensk PR
- 21 oktober i Dagens Opinion: De kan bli årets PR-influencer
- 25 oktober i Resumé: Fler konsulter ansluter till PR-kollektivet
2019
- 30 januari i Beaconomist: Sociala medie-experternas 2019
- 6 februari i Dagens Opinion: Influerarbyrå väljer nystartad PR-byrå
- 9 mars i Dagens Media: Podden Uppstickarna aktuell med ny säsong
- 13 mars i Dagens Media: Kommunikatörerna som bytte FOMO mot JOMO
- 20 mars i Dagens Media: Donald Trump utlöste hennes livskris
- 27 mars i Dagens Media: Så snackar sig Lisa Rytter till drömjobben
- 3 april i Dagens Media: Barbara Stewart viger sitt liv åt kvinnors investerande
- 9 april i Dagens Media: Berghs vd vill vara i ständig rörelse
- 17 april i Dagens Media: Alice Bah Kuhnke är inte här för att behaga
- 17 maj i Västerbotten Kuriren: Umeåföretag etablerar sig i Stockholm
- 2 juli i Dagens Opinion: Innovativast i Almedalen
- 2 juli i Dagens Opinion: PR-kollektivet för Almedalsskola
- 17 september i VD-tidningen: 10 tips om hur man använder data inom PR
- 1 oktober i Dagens media: Vi kan inte sluta podda
- 9 oktober i Dagens media: Nina Akbari vill demokratisera skönhetsbranschen
- 11 oktober i Dagens Opinion/Dagens Breif: Duo släpper böcker om PR
- 22 oktober, Cision: 22 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Awards
- 6 november i Företagarpodden: Så når du ut genom bruset
- 10 december i podcast Digital marknadsföring: Digital PR i Digital marknadsföring
- 12 december i Cisions podcast Passion för kommunikation: PR för startups och andra med budget
- 19 december i Mood Magazine: Bokrelease för smartare kommunikation
2018
- 23 mars i Svd: De nya metoderna – så hittar partierna dig på Facebook
- 5 april i Expressen: Många kände till skandalmetoderna
- 9 maj i Dagens Media: Premiär för ny podd hos Dagens Media
- 20 juni i Dagens media: Innovationsproffset satsar på ett bygga en Unicorn
- 28 juni i Resumé: Resumé i Almedalssamarbete med Springtime och Notified
- 2 juli i Resumé: Måndagens hetaste snackisar i sociala medier
- 3 juli i Resumé: Tisdagens hetaste snackisar i sociala medier
- 4 juli i Resumé: Onsdagens hetaste snackisar i sociala medier
- 5 juli i Resumé: Torsdagens hetaste snackisar i sociala medier
- 6 juli i Resumé: Annie Lööf blev Årets digitala kommunikatör i Almedalen
- 17 oktober: Felicia Marginaneaus motto är Hakuna Matata
- 24 oktober i Dagens Media: Felicia Lagerwalls lärdom från Perfect Day
- 31 oktober i Dagens Media: Feministpastor provocerar på Instagram
- 7 november i Dagens Media: Från förlamning till ansiktet utåt för Ironman
- 14 november i Dagens Media: Hon kritiserar medias sätt att agera domare
- 21 november i Dagens Media: Polisen som hjälper kvinnor att skaffa vänner på nätet