Mattias Loxi bjuder på sina bästa PR-tips!

Foto: Håkan Målbäck


I sista kapitlet av boken Smart PR för startups ger flera författares konsulter och giggare sina bästa tips om kommunikation och PR.  

Mattias Loxi är medgrundare och marknadsansvarig på Cinode. Cinodes molntjänst hjälper konsultföretag att bli mer effektiva genom att tillgängliggöra kompetensen och genom att uppdrag, matchning och beläggningshantering förenklas.

Hur har ni jobbat med PR och kommunikation för att nå ut med er startups?
Vi strävar efter att erövra expertstämpeln genom att dela med oss av kunskap. Det gäller att du ger mer än du får. Bli bolaget som tidningar vänder sig till inom det ämne där ni verkar inom.

Vår strategi bygger helt kring content marketing där vi delar med oss av vår kunskap. Vår blogg samt vårt nyhetsbrev Veckans Konsultnyheter är två exempel på hur vi arbetar för att nå ut till vår målgrupp. Bloggen innehåller både inlägg från oss på Cinode men även från olika gästbloggare där vi fokuserar mer på vad vår målgrupp är intresserad av än vår produkt. Veckans konsultnyheter har idag över 6000 prenumeranter och är Sveriges största nyhetsbrev inom konsultbranschen. Här sammanfattar vi allt som sker i branschen vilket ger stor nytta för våra läsare.

Vi håller även föreläsningar om trenderna inom konsultbranschen, skriver guider och driver Konsultpodden. Detta gör att andra ser oss som ledande i branschen vilket gör att även journalister tar kontakt med oss.

Vad har funkat allra bäst?
För att lyckas med content marketing gäller det att producera relevant och engagerande material som skapar mervärde. Det är ett tidskrävande arbete som tar mycket energi och det handlar snarare om att fokusera på målgruppen än på sina egna tjänster/produkter. Men görs det rätt får ni som bolag väldigt mycket tillbaka och blir sedda som experter inom ert område.

Har du några lärdomar du kan dela med dig av?
Våga testa och våga misslyckas. Se vad som fungerar på andra ställen och gör liknande koncept för din målgrupp. Veckans konsultnyheter var något vi själva saknade – någon som sammanfattar vad som hände i branschen och länkar vidare. Inspirationen kom från ett engelskt framgångsrikt nyhetsbrev som skrev om tech – korta sammanfattningar med länkar för vidare läsning.

Vad är dina tre bästa PR-tips till andra startups?

  1. Människor gör affärer med människor och för att skapa affärer krävs det relationer. De som lyckas få fram det personliga har kommit långt. Mer hjärta än hjärna. Ju personligare du kan vara desto mer engagemang får du. Ett sätt att väcka engagemang är att lyfta fram sina experter och låta dem fronta bolaget.
  2. Samarbeta med andra bolag/personer som har samma målgrupp utan att vara konkurrenter.
  3. Nätverka, nätverka och nätverka. Bjud på luncher – kunder, journalister, samarbetspersoner etc. Arbeta med sociala medier. Men som sagt ge mer än du får. Det lönar sig oftast i slutänden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *