Köpt redaktionell kommunikation

Idag höll jag en digital föreläsning tillsammans med min före detta Springtime-kollega Clara Fröberg. Vi pratade om köpt redaktionell kommunikation för ett gäng elever på Berghs och mitt fokus var influencer marketing.

Vi pratade idag mycket om influencer marketing för B2B eftersom det var relevant för kursdeltagarna. Det är ju så att det faktiskt går att använda sig av influencers för att nå ut i djupare frågor och ämnen än att sälja konsumentprodukter. När jag jobbade på Almega jobbade jag bland annat med att skapa goda relationer med politiska bloggare eftersom de under den tiden var väldigt viktiga röster i den politiska debatten.

När man jobbar med B2B handlar det ofta mer om att knyta till sig tankeledare inom olika områden, att samarbeta med branschexperter för att addera en trovärdighet och för att skapa varumärkesbyggande innehåll.

Man får inte glömma att det handlar om att människor inspireras och influeras av andra människor, och det gör man även i sin yrkesroll.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *