Hur kommer jag igång med min kommunikation och PR-arbetet?

Var börjar man egentligen?

Att planera ett företag eller organisations kommunikation behöver inte vara så komplicerat och du behöver ingen 20-sidor lång strategi, men grunden är att börja med att sätta vissa riktlinjer så att du jobbar åt ett håll och håller en röd tråd genom all kommunikation. Utan en plan blir kommunikationsinsatser ofta enstaka och spretiga istället för fokuserade och strategiska. Anledningen till att du jobbar med kommunikation är att du vill uppnå era mål genom att skapa uppmärksamhet och kännedom om något, så det är slöseri med resurser att göra det ogenomtänkt. 

En plan eller strategi behöver som sagt inte vara ett mastigt dokument, men bör besvara vissa frågor så att det är tydligt varför ni kommunicerar. En plan eller strategi bör minst innehålla syfte, mål, målgrupper och budskap. Dokumentet kan också vara mer specifikt och innehålla insikter om målgruppen, kanalval och tonalitet till exempel. Att även inkludera en innehållsplan med förslag på kommunikationsaktiviteter är inte heller så dumt. Ju mer tankearbete du lägger ner i dokumentet desto enklare blir det att jobba efter och följa det.

Förslagsvis innehåller din plan all form av kommunikation, förtjänade, egna och köpta kanaler, för att du ska ha en bra översikt över alla aktiviteter, men planerar du att bara jobba med PR gör du såklart en PR-plan som enbart inkluderar PR-aktiviteter. 

Nedanstående frågor kan hjälpa dig att komma igång med din kommunikationsplan. 

• Varför ska du synas?

• Vad vill du uppnå?

• Vem vill du synas för?

• Var vill du synas?

• Vad vill du säga?

• När vill du synas?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *