Vikten av att bygga ditt personliga varumärke

Jag och Marianne Olsson har skrivit en gästkrönika i Brainvilles Konsultrapport för första halvåret 2019 med anledning av att vi släppt boken Smart PR för giggare & konsulter. 

Ladda ner rapporten i pdf här.

Vikten av att bygga ditt personliga varumärke

Många pratar om det personliga varumärket, men hur bygger man upp det som konsult eller giggare? Det är viktigt att hitta ett sätt att kommunicera dina tjänster och ditt eget varumärke till dina målgrupper på ett framgångsrikt sätt. 

Du behöver synas i gig-ekonomin

På den nya jobbmarknaden som ofta benämns som gig-ekonomin blir det allt viktigare att synas för potentiella kunder, uppdrags- och arbetsgivare. Att skapa synlighet för både dig och din verksamhet underlättar för att du ska kunna sälja dina tjänster på ett effektivt sätt. Ju högre mål du har på försäljning, desto mer synlighet och starkare varumärke behöver du. Kommunikationsbruset har aldrig varit större än nu och då gäller det att jobba strukturerat för att nå ut. 

Som giggare och konsult behöver du i stor utsträckning förlita dig på din egen kapacitet och egna resurser för att skapa synlighet för dig och din verksamhet. Det gäller då att identifiera de möjligheter som finns i det nya medielandskapet. 

PR är vad andra säger om dig

Det finns olika typer av kommunikation och man brukar prata om kommunikation i egna kanaler,  köpta kanaler (marknadsföring) och förtjänade kanaler (PR). Marknadsföring garanterar en stor räckvidd men kostar pengar både i produktion och distribution, och är därför ofta inget aktuellt alternativ för en enskild person i någon större utsträckning bortsett från annonsering i sociala medier. Kommunikation i egna kanaler och PR däremot finns det stora möjligheter att jobba med själv och aktiviteten kan anpassas efter de resurser och förväntningar man har på resultatet. 

 

Att jobba aktivt i egna kanaler är alltid bra eftersom du har full kontroll över innehållet och kan sätta den bild av varumärket du önskar, men det garanterar inte att du når en större publik. Med PR är det någon annan som publicerar innehåll om dig eller din verksamhet och står alltså för distributionen i sina kanaler. Det är därför ett relativt kostnadseffektivt sätt att nå ut. Det är också den mest trovärdiga formen av kommunikation, att bli omskriven eller nämnd på ett positivt sätt av en journalist, opinionsbildare, influencer eller kund är guld värt för dig och din verksamhet. .

SMART PR för starkt varumärke 

Det har aldrig varit enklare att ta en expertroll eller att bygga ett varumärke tack vare det digitala landskapet. Du har möjlighet att själv kommunicera i egna kanaler och fylla ditt varumärke med de värderingar och budskap du önskar. Eftersom synligheten i egna kanaler dessutom skapar relationer med målgrupperna och kan generera PR är det en chans du inte ska missa!  

PR handlar om att få andra att berättar om det du gör på ett positivt sätt. Det finns olika strategier för att synas och för att skapa uppmärksamhet kring dig, dit räknas klassiska PR-aktiviteter som att skriva pressmeddelanden och debattartiklar eller skapa events. Ett annat sätt att få synlighet är genom strategiska samarbeten, mediehus behöver idag till exempel alltid innehåll till sina kanaler så att erbjuda dem ett antal krönikor eller blogginlägg under en period kan vara ett smart sätt. 

Tips för att stärka ditt eget varumärke: 

  1. Jobba långsiktigt och strategiskt
    Det tar tid att bygga ett varumärke så det är något man jobbar med långsiktigt och kontinuerligt. Se till att ha en plan för var du vill åstadkomma så att du håller en röd tråd genom din egen kommunikation precis som du har för din verksamhet. 

Ett enkelt sätt att komma igång med en plan är att sätta syfte, mål. målgrupp för din kommunikation eftersom det hjälper dig att prioritera kanalval (egna och externa) och vad det är du ska kommunicera. 

2) Att sätta relevanta mål brukar vara det som är svårast, men är viktigt för att jobba effektivt. Vi har skrivit boken SMART PR för giggare och konsulter. Bokens titel syftar på den vedertagna SMART-modellen som är ett sätt att sätta relevanta mål. 

Enligt SMART-modellen ska ett mål vara:

  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidssatt

3) Välj en strategi som passar dig. Det kan vara att dela kunskap genom att skriva artiklar i branschmedia, blogga, eller varför inte skriva en bok som en plattform för att börja föreläsa inom ditt område? 

Finns där böcker säljs

Smart PR för giggare & konsulter ingår i serien Smart PR. Köp boken idag på Bokus

Konsultrapporten av Brainville

Kontakta Manuel de Verdier för att få senaste #4 Konsultrapporten första halvåret 2019 eller gå direkt till  https://konsultrapporten.brainville.com. 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *