Vad är native advertising?

Native advertising blir allt vanligare och ett sätt att nå ut till viktiga målgrupper. Men vad är det egentligen? Min före detta kollega, content expert och grundare av Main Station, Joakim Arhammar, svarar på några frågor om det här. 

Joakim är strateg med 12 års erfarenhet från content-, PR- och digitalbyråer. Kursansvarig på Berghs School of Communication och författare av ett flertal böcker, senast med den prisbelönta boken Content marketing för alla.

Vad är egentligen native advertising?

Det är annonsering med ett innehåll som är utformat så att det smälter in i sin omgivning – textuellt, grafiskt och i tekniken bakom. Det vanligast är att annonsera i en redaktionell miljö hos ett medieföretag och tanken är att innehållet ska vara relevant, intressant och skapa ett mervärde för läsaren, utan att störa dennes upplevelse.

Hur funkar native advertising?

Läsaren exponeras för en native-annons, klickar på den och kommer till en artikel, ett reportage, en video eller en sajt. Här kan du som annonsör kommunicera med läsaren om er produkt, tjänst, bransch eller annat budskap. Allt innehåll ska vara tydligt annonsmärkt så att det framgår för läsaren vilken annonsör som står bakom innehållet.

Vilka är fördelarna med native advertising?

Som annonsör kan du berätta om sådant som inte ryms inom ramen för traditionell reklam. Du kan bygga relation med läsaren och stärka ert varumärke. 

Lästiden är ofta lång, som annonsör får du en unik stund med potentiella kunder då du kan förklara er produkt eller tjänst, samt stärka er trovärdighet och bransch till exempel genom testimonials: intervjuer med personer som testat er produkt/tjänst.

Du kan följa kampanjen via data för lästid, antal sidvisningar och etc. Native-annonserna är vanligen befriade från ad-blockers och du når personer som brukar blockera annonser.

Finns det några nackdelar med native advertising?

En kritik som riktats mot native advertising är att läsarna inte skulle kunna skilja mellan native-annonser och redaktionellt innehåll. Samtidigt ligger det både i annonsörens och publicistens (i vars miljö annonsören publicerar sitt innehåll) intresse att läsarna uppfattar vem som står bakom innehållet.

All native advertising ska vara tydligt annonsmärkt. Tidningsutgivarna (TU) har formulerat riktlinjer för native advertising i Sverige. 

Finns det bevis för att native advertising funkar?

Många undersökningar visar att native advertising är mer varumärkesbyggande och ger starkare köpintentioner än traditionella banner-annonser. Som ett exempel visar den här amerikanska undersökningen att vår benägenhet att titta på en native-annons är dubbelt så stor jämfört med banners, och vi tar del av native-annonser betydligt längre tid.

I vilka länder finns native advertising?

Native finns över så gott som hela världen, och omsätter mest i USA, därpå Japan, Kina och Storbritannien. 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *