Så jobbar du med datadriven PR

Idag föreläste jag hos Mynewsdesk på temat datadriven PR.

En undersökning från Mynewsdesk visar att PR-aktörer inte har så stor koll på hur man analyserar och jobbar med data. Och det är något jag både känner igen och kan relatera till.

Pr-branschen har länge kämpat med att bevisa värdet av de mjuka värden som vi skapar, förtroende, varumärke etc. Nu har vi tillgång till mycket mer data och insikter och kan därmed mäta mer. Men det betyder inte att allt vi kan mäta är relevant.

Grunden i Datadriven PR handlar om insikter

Man kan dela in Datadriven PR i två delar – dels för att förbättra de egna pr-aktiviteterna genom att följa upp egna insatser och man kan lära känna målgrupperna och omvärlden närmare. Dels kan man skapa PR baserat på data.  Båda sätten är väldigt trovärdiga sätt att jobba på eftersom du har fakta som bekräftar dina tankar, åsikter och budskap. Data kan ofta berätta historien för dig mer effektivt och ge trovärdighet till dina åsikter.

Insikter för att förbättra ditt PR-arbete
  1. Sätt relevanta mål  
    Även om vi kan mäta mer,  behöver inte det att man ska mäta allt man kan – det är inte nödvändigtvis relevant. Du måste tänka vad datan egentligen betyder, tänk ett steg längre. 
    Många likes och delningar är till exempel alltid kul, men det är inte det i sig man egentligen är ute efter.  Ett stort engagemang är inte nödvändigtvis ett kvalitetsmått tex. På samma sätt är många pressklipp alltid bra och kul, men det spelar större roll vilka som publicerar och hur framträdande varumärket var.  Man behöver tänka på kvalitet också och inte enbart kvantitet.

    Så vi måste bli lite bättre på att förstå datan, inte bara mäta för att vi kan.
  2. Mäta de egna aktiviteterna regelbundet  
    Det är viktigt att mäta regelbundet, men framför allt behöver man använda data till annat än att titta i backspegeln.  Vi måste titta på informationen
     och dra slutsater av den. Då först lär vi oss hur vi kan skapa mer effektiv PR. Det som många faller på man mäter för sällan. Man måste mäta ofta, helst en gång i veckan och i realtid under kampanjer. Och så måste man lära sig av den.
  3. Omvärldsbevakning
    Omvärldsbevakning är ju A och O för oss som jobbar med PR!
    Det finns många fördelar med att ha koll på omvärlden och idag kan man bevaka traditionell media, digitala och sociala medier samt ljud.Vi mäter vår egna aktivitet genom omvärldsbevakning, ser hur stort genomslag våra aktiviteter ger och när vårt varumärke nämns. Det ger även andra insikter som kan förenkla vårt arbete, till exempel vilka medier som nämner oss oftast, vilka journalister som skriver om branschen, influencers som gillar oss. Vi kan jämföra oss med konkurrenterna och se hur stort utrymme får vi jämfört med dem och om och hur synligheten skiljer sig åt. En annan sak som är viktig när man skapar PR är ju att man är aktuell – ett sätt att vara aktuell är att haka på aktuella händelser och trender genom att omvärldsbevaka.

    Idag kan man omvärldsbevaka traditionella, digitala och sociala medier och även ljud. Om vi inte mäter och omvärldsbevakar vet vi inte vad målgrupperna vill ha – vi blir inte tillräckligt relevanta.

Insikter för att skapa PR

Man kan göra hur mycket som helst med data inom PR, man kan använda siffror i pressmeddelanden, debattartikel eller krönika som stärker budskap eller titta på en stor mängd data för att skapa ny PR.  

Här är tio vanliga exempel på hur man kan jobba med data på olika sätt. Ofta jobbar man med en kombination av dessa. Alla sätt är bra för att styrka budskap och för att ta en expertroll.

  1. Rapporter
    Att göra återkommande rapporter, där man varje år, kvartal eller månad tittar på en viss information och analyserar i en rapport är ett klassiskt PR-knep för att få ut budskap, ta en position och att lyfta expertroller.
  2. Undersökningar
    Att samla in data genom en undersökning, själv eller genom att beställa, är ett bra sätt få fram ny kunskap som kan vara intressant för media. Det är också bra för som budskapsbärare utöver att ta en expertroll.
  3. Topplistor
    Man behöver inte jobba med stora mängder data, utan man kan göra mindre uttag som topplistor, eller bryta ut en topplista från en rapport till exempel. Media älskar topplistor.
  4. Insikter
    Man behöver som sagt inte titta på en stor mängd data, utan det kan räcka med en insikt som är intressant.
  5. Lokal data
    Kan man bryta ner resultat av en rapport, undersökning, göra lokala topplistor eller insikter på olika sätt är det toppen ur PR-perspektiv. Lokalmedia älskar såklart lokalt anpassat innehåll.
  6. Trender
    Har man tillgång till data över tid kan också titta på trender som kan vara intressanta.
  7. Priser och utmärkelser
    Att i
    nstifta ett pris är även det ett klassiskt PR-knep för att få ut budskap, ta en expertroll och för att skapa uppmärksamhet.  Genom att titta på data kan man sålla fram potentiella vinnare från ett stort urval. 
  8. Mäta aktuella händelser
    Att haka på aktuella händelser kan man göra på många sätt, ett är att titta på en aktuell händelse och addera data och insikter för att utveckla händelsen.Vissa jobbar med paneler, det vill säga att man regelbundet samlar information om olika frågor från en grupp och på så sätt kan man snabbt addera kunskap till en aktuella händelser.
  9. Resultat
    Resultat är enkelt att gå ut med. Det kan vara försäljningssiffor, omsättning och eventuell vinst men även om en video fått en miljon visningar på ett dygn eller om en instagrambild blivit mycket delad. Det är ett supersmart sätt att få kampanjer att leva genom att bjuda på information om hur det går.
  10. Stärka budskap
    Genom att addera siffror i ett utspel blir det mer trovärdigt. Det behöver inte vara egna siffror, utan du kan låna av andra trovärdiga källor för att stärka din tes. 

    Läs även inlägget hos Mynewsdesk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *