Så här håller du ditt företag aktuellt över tid

Att hålla sitt företag aktuellt för målgrupperna under en längre period är en utmaning, men det finns några knep.

Att kommunicera om verksamheten i egna kanaler är ett sätt. Det gör att ni löpande påminner era målgrupper om er existens, ger er en chans att stärka er relation till målgrupperna och kan öka kännedom och intresset för verksamheten och era tjänster eller produkter över tid. Det är även en möjlighet att stärka människorna bakom verksamheten som experter. Egna kanaler är perfekta för att jobba med att stärka ert eget varumärke vilket gör att media kommer att tycka att ni är mer intressanta att skriva om. 

Exempel på nyheter som kan intressera media

För att media ska vilja skriva om er verksamhet behöver det finnas ett värde och ett intresse i det för andra. Här är några exempel på nyheter som kan vara intressant för media att skriva om. 

Mot media finns det många saker som redan händer i er verksamhet som ni löpande kan kommunicera om, till exempel nya kunder, eventuella större samarbeten, att ni ska eller har tagit in pengar (om ni är en startup), att ni får in nya investerare, att ni går in i nya marknader, anställer till nyckelpositioner eller ett välkänt namn, eller ökade omsättning eller vinsten.

Ni kan även koppla verksamheten till aktuella omvärldshändelser. Kanske vill ni göra ett ställningstagande om att inte ha rea under Black Friday genom att kommunicera det i egna kanaler eller skriva en debattartikel, kanske kopplar ni en kampanj till Internationella kvinnodagen och kan på så sätt få uppmärksamhet. Eller så kan ni haka på en världsnyhet på något sätt, till exempel kanske någon expert hos er kan kommentera en ny rapport. 

Ni kan även skapa PR-aktiviteter för att göra er aktuella så att ni får synlighet. Det finns många sätt att skapa nyheter på, att anordna eller delta på event är ett sätt, strategiska samarbeten är ett annat. Att instifta priser är ett sätt att få synlighet och uppmärksamhet. Ytterligare ett annat är att jobba med data.

Det finns olika sätt att jobba med data, till exempel genom att använda data från externa rapporter för att stärka era budskap i eventuella debattartiklar, att analysera en omvärldshändelse (till exempel debatten om miljö i media, samtalet om Melodifestivalen i sociala medier eller vad som kan vara relevant för er verksamhet), att titta på en stor mängd data för att skapa nya insikter och utspel genom egna rapporter.

Att göra återkommande rapporter, där ni varje år, kvartal eller månad tittar på en viss information och analyserar i en rapport är ett klassiskt PR-knep för att få ut budskap och öka sin synlighet, ta en position och att lyfta er expertroll inom ett ämne. Men ni behöver som sagt inte titta på en stor mängd data, utan det kan räcka med att bjuda på en insikt som är intressant, en kommentar till en mindre mängd data eller lyfta återkommande data som visar på trender över tid. Idag har de flesta tillgång till data, till exempel försäljningsstatistik, beteenden i en app eller på en webb etc, så ni har säkerligen något som ni kan göra återkommande PR-utspel på. (Läs mer om hur du kan jobba med datadriven PR här

Ni kan även genomföra återkommande enkätundersökningar relaterat till er bransch eller verksamhetsområde där resultatet och analysen ger er en möjlighet att synas och stärka er expertroll. Resultatet och analys av enkätundersökningarna kan du använda i PR-syfte för att få chansen att synas i media, men kan även användas för innehåll i egna kanaler. Undersökningar är enkelt gjorda med webbaserade verktyg såsom SurveyMonkey och undersökningar kan spridas i era nätverk på till exempel Linkedin och Facebook eller till era kunder för att ni ska få in en relevant mängd svar. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *