Nyheter att pitcha till media

Att pitcha nyheter till media kan vara lite krångligt för den ovana. Framför allt är det kanske svårt att förstå vilket typ av nyheter som media är intresserade av. Jag skrev i förra veckan några tips till Tony Hammarlund, vars podcast Digital marknadsföring jag gästade innan jul som jag tänkte utveckla lite här. 

I många fall skapar man PR genom att tex anordna event, genomför undersökningar eller tar fram rapporter (läs det här inlägget om datadriven PR) eller genomför en kampanj av något slag. Men vissa nyheter finns redan inom företagets verksamhet. 

Det kan till exempel vara att ni lanserar en ny produkt eller tjänst, att ni går in på nya marknader, er omsättning eller resultat, att ni får in pengar eller nya investerare, att ni ingår i ett strategiskt samarbete med en känd partner eller att ni anställer välkända personer eller till nyckelpositioner.

Det gäller då bara att säkerställa att ni kommunicerar det som kan vara intressant till media.

Nyhetsvärdering

Media gör en nyhetsvärdering av information som baserar sig på en mängd olika kriterier, till exempel om: 

  • journalisten/mediekanalen är ensam om nyheten
  • det finns en närhet i nyheten som gör den aktuell (geografisk, kulturell eller tidsmässig)
  • händelsen är ovanlig, oväntad eller dramatisk
  • det är en negativ händelse – negativa händelser har ofta högre nyhetsvärde (merparten av nyheter i svensk media är negativa) 
  • händelsen involverar eller medför konsekvenser för många människor (ju fler desto högre nyhetsvärde) 
  • händelsen involverar berömda eller inflytelserika personer
  • händelsen väcker känslor 
  • det finns bildmaterial

Exempel på hur detta kan appliceras om du vunnit en ny kund eller påbörjat ett nytt samarbete är om en journalist får vara först med att få skriva om nyheten. Även om branschmedia är det mest självklara alternativet för just denna typ av nyhet kan det finnas en möjlighet att få in den i till exempel lokalmedia om ni eller kunden7 samarbetspartnern har en koppling till en plats eller om samarbetet sker på en specifik plats.

Ett annat sätt att få nyheten extra aktuell är att koppla den till en tidpunkt som gör det extra aktuellt, till exempel kanske ett samarbete kan kopplas till ett event som Almedalen eller en dag som Internationella kvinnodagen. Berör samarbetet en välkänd person eller om din nya kund är ett välkänt varumärke kommer intresset att vara större för allmänheten att läsa om den.

En nyhet behöver inte uppfylla alla kriterier, men ju fler kriterier den uppfyller desto enklare är det att få in nyheten i media. 

Vill du lära dig mer om PR finns Smart PR-serien – en bokserie för dig som vill lära dig mer om hur du kan nå ut men har begränsade resurser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *