Mina bästa PR-tips för författare

I det sista kapitlet boken Smart PR för författare delar vi med oss av andra författares tips om kommunikation och PR vid boklanseringar. Tanken är att deras tips ska inspirera dig och hjälpa till att göra rätt prioriteringar för att du ska uppnå bästa möjliga resultat av dina PR-insatser. 

Nu har turen kommit till mig själv. Jag har även skrivit en bok innan Smart PR-serien och bjuder tillsammans med de andra författarna kortfattat på mina bästa tips om PR vid en boklansering.

Hur jobbade du med PR och kommunikation vid din boklansering?

Vi startade upp egna kanaler inför lanseringen av boken (Executive Summary: Sociala medier för styrelser), vi har en webb, facebooksida och ett instagramkonto samt hade även en egen e-handel via Tictail (numera Shopify). Vi satte en publiceringsplan för de egna sociala kanalerna så att vi kunde hålla dem uppdaterade under tiden före, under lanseringen och månaderna efter lanseringen.

Vi anordnade en stor releasefest i en lokal som vi fick låna av min arbetsgivare Springtime där vi bjöd in vänner, familj och jobbnätverk vilket både var roligt, gav mycket innehåll i sociala medier och många sålda böcker.

Vi jobbade med klassisk PR och bearbetade relevant media, vi tipsade digitala medier som poddar och bloggar som skriver om sociala medier och om böcker och skrev en gemensam debattartikel tillsammans med Styrelseakademien. Vi besökte mingel och event där vi hade med oss boken och ibland talade på. Vi höll utbildningar i samarbete med Styrelseakademien och föreläsningar för olika nätverk där vi också kunde sälja boken.

Vad funkade allra bäst?
Föreläsningar har sålt många böcker direkt, men att gästa poddar och synas i media och det strategiska samarbetet med Styrelseakademien var också givande.

Hur håller du boken levande och aktuell under en längre tid?
Vi kör fortfarande föreläsningar för olika nätverk. Under en lång tid hade vi också en plan för innehåll till de egna kanalerna.

Gjorde du något misstag vid lanseringen av boken?
Vi hade kontakt med några PR-studenter som skulle komma och hjälpa oss vid boklanseringen. När kvällen väl kom dök de inte upp vilket ställde till det för oss. Som tur var hade vi andra på plats som kunde rycka in och hjälpa till där det behövdes.

Skulle du göra något annorlunda inför en kommande bokrelease?
Jag skulle jobba mer på att få in fler föreläsningstillfällen, både gratis föreläsningar för relevanta målgrupper för att skapa säljtillfällen, men också sälja in utbildningar till företag och organisationer.

Vad är dina tre bästa tips inför en boklansering?
1. Var beredd på att jobbet egentligen börjar först när boken är lanserad, det krävs mycket arbete för att synas och för att sälja böcker.
2. Ta hjälp av ditt nätverk för att nå ut med boken.
3. Ha en releasefest – det är som sagt roligt att fira att man skrivit en bok och ett bra sätt att kicka igång försäljning och PR.

Mer om boken Smart PR för författare hittar du på Smartpr.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *