Lisa Stenberg bjuder på sina bästa PR-tips till författare!

I det sista kapitlet boken Smart PR för författare delar vi med oss av andra författares tips om kommunikation och PR vid boklanseringar.  Tanken är att deras tips ska inspirera dig och hjälpa till att göra rätt prioriteringar för att du ska uppnå bästa möjliga resultat av dina PR-insatser. 

Lisa Stenberg är byråchef på PR-byrån Number10. Lisa har mångårig erfarenhet av PR och opinionsbildning från både byråsidan inom nationell politik – nu senast Centerpartiets kommunikationsenhet där hon var social media manager samt rådgivare åt Centerpartiets talespersoner gällande PR och sociala medier. Hon är författare till Bli vän med din PMS (Bokförlaget Forum), år 2015.

Hur jobbade du med PR och kommunikation vid din boklansering/lanseringar?

Jag gav ut min bok tillsammans med bokförlaget Forum vilket gjorde att jag hade stöd med PR och kommunikation inför och under lanseringen. Jag och PR-ansvarig på förlaget satte tillsammans strategin kring vilka medier vi skulle bearbeta samt hur jag i övriga format skulle kunna ta plats och samtala kring bokens tema, kvinnlig hälsa. Jag fokuserade främst på medialt genomslag i form av klassisk mediebearbetning där vi pitchade in mig i olika format där min personliga resa alltid var i fokus. Jag tog dessutom varje chans jag kunde att föreläsa som ämnet och på så sätt nå ut med boken. Jag anordnade ett lanseringsmingel för nära, kära och folk i mitt nätverk där jag sålde boken på plats samt så gjorde vi ett bokutskick till påverkare/influencers som jag antingen hade en kontakt till eller som vi trodde skulle vara intresserad av ämnet. Intervjuer var prioriterade under en period av cirka tre månader med fokus på att samla allt så nära lansering som möjligt för att försöka få till den här boomen av intresse. Jag var tillgänglig 24/7 och hade en tydlig story som jag hela tiden föll tillbaka till men som ändrades om utifrån vilken typ av media som gjorde intervjun. 

Vad funkade allra bäst?

Det som gav störst effekt var när jag själv tog kontakt med journalister och pitchade in mig själv utifrån den personliga resan. Jag beskrev problembilden, berättade att jag hade svaren och gjorde det med ett engagemang som visade att det här är på riktigt, på allvar – ni bara måste skriva om detta. Så att ha en stark övertygelse och en tro på det man skriver är avgörande. 

Viktigt att inte fastna i att prata om ”boken” utan vad den faktiskt innehåller. Jag tog avstamp i den pågående samhällsdebatten kring kvinnlig hälsa, mens/pms för att skapa relevans, vilket öppnade upp möjligheter att komma in i mediala sammanhang utifrån ett samhällsperspektiv. 

Det är bara ens egna energi och driv som skapar förutsättningar för att ta plats eller inte. Brinner du för att prata om innehållet i din bok kommer det generera effekt, men du måste inse att du måste jobba för det. Inget kommer gratis. 

Hur håller du boken levande och aktuell under en längre tid? 

Jag pratar fortfarande om min bok i möten med människor även om det är fyra år sedan den lanserades. Nu har jag skrivit en bok som alltid är relevant för vi kvinnor kommer alltid ha pms/mens men det är på grund av att jag då och då påminner om att jag och boken finns som jag lyckas hålla i intresset. Om jag ser att ämnet debatteras eller att det skrivs om det i något sammanhang så är jag snabb på att följa upp och erbjuda intervjuer med mig och mina erfarenheter. Jag har även skickat boken till influencers eller påverkare som lyfter ämnet eller är aktiv i kommentarsfält och tipsar om min egna bok där dialog kring pms pågår. 

Gjorde du något misstag vid lanseringen av boken? 

Misstag skulle jag inte säga att jag gjorde. Men det finns alltid saker man kan göra bättre. Och nu i efterhand kan jag se på lanseringen ur ett annat perspektiv. Exempelvis så skulle jag kunna ha haft tydligare sälj-fokus. Att jag alltid skulle ha med mig ett gäng böcker när jag var ute och talade eller träffade ett gäng människor, och inte ge bort utan sälja. Jag fokuserade mer på hur fantastiskt roligt det var att bara ens ge ut en bok, och att få göra något som kommer rakt från hjärtat än att tänka försäljningssiffror och hur det skulle kunna bli en succé. Jag drevs mer av att sprida budskapet än något annat. Så, inte misstag, men en lärdom framåt. 

Skulle du göra något annorlunda inför en kommande bokrelease? 

Om jag hade gjort om lanseringen idag så skulle jag ha lagt upp en tydligare plan för föreläsningar och åkt runt mer i Sverige för att möta potentiella köpare. Jag skulle även ha teamat upp mig med människor/organisationer/påverkare som driver liknande frågor för fler kanaler att kommunicera i. Låta fler bli delaktiga att dela budskapet helt enkelt. Jag skulle även ha satsat mer på mitt egna varumärke i form av att bygga mina egna kanaler starka och tydligare positionerat mig inom ämnet digitalt.  

Vad är dina tre bästa tips inför en boklansering? 

  1. Var stolt över din bok och våga lyft luren till media eller andra synliga sammanhang och berätta om den. 
  2. Skapa synlighet och relevans i form av en stark profil digitalt! 
  3. Fokusera inte på ”boken” i sig, utan fokusera på innehållet och mervärdet du skapar. Är du expert inom ett ämne? Har du en stark berättelse att dela?  Hitta din position och sedan är det bara att nöta nöta och nöta budskapet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *