Lisa Rytters bästa PR-tips till startups

I sista kapitlet av boken Smart PR för startups ger flera författares konsulter och giggare sina bästa tips om kommunikation och PR.  

Lisa Rytter är idag Global Social Media Channel Owner på H&M men var tidigare marknads- och kommunikationchef på Wrapp och medgrundare till appen LeftorRight, LoR. Wrapp var från början ett digitalt verktyg för sociala gåvor som sedan blev en lojalitetsapp. LoR var en app för sociala beslut med influencer Sofi Fahrman som medgrundare.

Hur har ni jobbat med PR och kommunikation för att nå ut med er startup?


Vad gäller LeftorRight arbetade väldigt aktivt med PR eftersom det är ett kostnadseffektivt och trovärdigt sätt att nå ut, extra tacksamt om man inte har stora mediebudgetar att köpa utrymme för. Vi arbetade dels med traditionell PR, som att skapa pressmeddelanden för aktuella nyheter i företagen men även med influencer marknadsföring som ett sätt att driva både varumärkeskännedom, faktiska nedladdningar och retention.

Vad funkade allra bäst?

När man arbetar med kommunikation för startups finns det en naturlig dramaturgi som lämpar sig bra att sammanfatta slagkraftigt i ett pressmeddelande eller sälja in exklusivt till prioriterade journalister:

  • Produkten: från alpha till beta och faktiskt lansering. Men även vid en pivot.
  • Kapitalanskaffning: olika finansiella rundor, från sådd till serie A, B, C och så vidare.
  • Rekryteringar: av nyckelpersoner inom olika avdelningar

Dessa tillfällen, snyggt paketerade, är tacksamma ur ett PR-perspektiv då de är intressanta för branschmedier.

Har du några lärdomar du kan dela med dig av?

Viktigaste – lyft luren! Var proaktiv. Sitt inte och vänta på att frågan ska komma: var kreativ, testa, utvärdera. Gör kommunikation till allas angelägenhet genom att blanda in olika delar av organisationen till en nyhetsverkstad. Ta hjälp av en extern PR-konsult för att säkra kvalitén på era nyheter, att det inte är för mycket inifrån-ut perspektiv.

Vad är dina tre bästa PR-tips till startups?

1. Skapa en plan
En enkel men tydlig plan som svarar på vad ni ska åstadkomma (mål), hur ni ska göra det (aktiviteter) och när (kalender). Säkerställ att ni arbetar brett med olika typer av verktyg, från egna kanaler till event och person-PR för VD och andra talespersoner. Var kreativ – bjud in dina kollegor till brainstorming!

2. Underskatta inte en gedigen medialista
Skapa sedan en ordentlig medialista med ett rimligt antal journalister och influencers som du löpande följer och på så sätt lär känna. Nå ut med intressanta vinklar, hänvisa till tidigare artiklar och tänk relation! Vad kan du erbjuda dem, som intresserar deras läsare?

3. Sätt rimliga förväntningar på den kortsiktiga konverteringen
PR kan driva konverteringar men framförallt så bygger det varumärke och hjälper er position på lång sikt. I en organisation med tydlig fokus på nedladdningar eller försäljning är det lätt att prioritera bort PR om det inte ger direkt resultat. Bidra med en långsiktig bild och sunda förväntningar, det kommer underlätta ditt arbete!

Vill du höra mer av Lisa Rytter gästade vi tillsammans podden Passion för kommunikation och pratade på temat PR utan budget i höstas.  

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *