Karin Zingmark ger sina bästa PR-tips till författare

I det sista kapitlet boken Smart PR för författare delar vi med oss av andra författares tips om kommunikation och PR vid boklanseringar.  Tanken är att deras tips ska inspirera dig och hjälpa till att göra rätt prioriteringar för att du ska uppnå bästa möjliga resultat av dina PR-insatser. 

Först ut är Karin Zingmark som skrivit boken Maxa snacket, och inom kort släpper en ny bok.

Karin jobbar som rådgivare med fokus på att facilitera förändring inom digital kommunikation och ledarskap. Hon är en väl anlitad föreläsare inom ledarskap och kommunikation och även styrelseledamot i flera bolag. Hon har skrivit boken Maxa Snacket och lanserar under 2019 en nya bok. 

Jag lät mina följare i sociala medier följa med mig under hela skrivprocessen vilket skapade ett engagemang för boken. 

Hur jobbade du med PR och kommunikation vid din boklansering?

Jag tror att det viktigaste är att man som författare har ett starkt nätverk redan på förhand. Att man under lång tid arbetat upp fina relationer på alla plattformar (LinkedIn, Instagram, Facebook och Twitter) som man sen kan aktivera. Att ta med sina följare på resan genom att öppet dela under själva skrivprocessen skapar engagemang samtidigt som det ger massa idéer och pepp. När det var dags för själva lanseringen lyfte mitt förlag in en byrå (Number10) som var superduktiga. De ordnade ett frukostsamtal med massa bra människor som i sin tur har starka nätverk, sålde in boken till diverse tidningar osv. Jag ordnade dessutom själv en stor lanseringsfest som i sin tur skapade massa snack. 

Vad funkade allra bäst? 

Nätverk, alltså, det är ett ständigt pågående arbete och ingen quickfix, men det är det starkaste enligt mig.

Hur håller du boken levande och aktuell under en längre tid? 

Jag jobbar som talare, så boken följer ju med på alla föreläsningar och hålls på så sätt naturligt vid liv. Jag hänvisar dessutom ofta till den när jag gör uppdateringar med trendspaningar. 

Gjorde du något misstag vid lanseringen av boken? 

Jag förlitade mig för mycket på enbart förtjänad uppmärksamhet. 

Skulle du göra något annorlunda inför en kommande bokrelease? 

Jag skulle helt klart lägga till en budget för att sponsra content på sociala medier. 

Vad är dina tre bästa tips inför en boklansering? 

  1. Jobba strategiskt med ditt nätverk.
  2. Ta med dina följare i processen fram till lansering.
  3. Planera en lansering som inkluderar både köpt och förtjänad uppmärksamhet. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *