Karin Bäcklund gästar #Företagarpodden

I veckan gästade jag organisationen Företagarnas #företagarpodden för att prata om PR och digital kommunikation med deras vd Günther Mårder.

Läs mer om avsnittet hos Företagarna, och lyssna gärna på avsnittet här!

Vi hann prata om mycket i avsnittet, men bland annat pratade vi om hur man faktiskt når igenom kommunikationsbruset idag.  Vi talade också om vikten av att ha en plan med din kommunikation.

Planera din kommunikation

Att planera sin kommunikation behöver inte vara så komplicerat, men grunden är att börja med att sätta vissa riktlinjer så att man jobbar åt ett håll och håller en röd tråd genom all kommunikation. Utan det blir kommunikationsinsatser ofta enstaka och spretiga istället för fokuserade och strategiska.

Anledningen till att man jobbar med kommunikation är att man vill uppnå sina övergripande mål genom att skapa uppmärksamhet och kännedom om något, och det är slöseri med resurser att göra det ogenomtänkt. 

En kommunikationsplan eller PR-plan behöver inte vara ett lång dokument utan genom att bara svara på nedanstående frågor kommer du en lång bit på vägen.

  • Varför ska du synas?

Varför är det relevant för dig och verksamheten att synas egentligen? Svaret på den frågan kommer att styra det du sen kommunicerar. 

  • Vad vill du uppnå?

All kommunikation bör ses som en investering som ska bidra till att stötta dina övergripande mål. Som företagaran vill du troligtvis både sälja dina tjänster och samtidigt stärka din expertroll och ditt varumärke. Oavsett anledning behöver du ha klart för dig vad du vill uppnå med din kommunikation innan du börjar att jobba med den.  

  • Vem vill du synas för?

Innan du kan bestämma i vilka kanaler du ska vara aktiv i måste du först och främst ha koll på vilken målgruppen du vill och ska kommunicera med. 

  • Var vill du synas?

När du har klart för dig hur målgruppen ser ut, måste du ta reda på i vilka kanaler målgruppen är aktiva i och var de konsumerar information. Det är i svaret på dessa frågor som du hittar svaret på var du ska planera att synas. 

  • Vad vill du säga?

Att ha sina budskap klara för sig underlättar det kommande arbetet med att producera innehåll till egna kanaler, pressmeddelanden, krönikor och eventuella debattartiklar men är även ett sätt att förbereda sig inför intervjuer så att du verkligen säger det du vill. 

  • När vill du säga det?

Tajming är som bekant viktigt. Du behöver tänka igenom när du ska kommunicera det du ska kommunicera. 

Kan du svara på de frågorna så har du en början på en PR- eller kommunikationsplan.

Kom ihåg att prioritera!

En viktig sak att fundera kring när du planerar din kommunikation är hur mycket resurser som du har. Det är som sagt bättre att göra få saker bra istället för att göra många saker halvbra. Det tar mycket tid att jobba med att kommunicera, så ha rätt förväntning när du planerar – det gäller allt från kanalval till mål. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *