Jesper Åström bjuder på PR-tips till författare

I det sista kapitlet boken Smart PR för författare delar vi med oss av andra författares tips om kommunikation och PR vid boklanseringar.  Tanken är att deras tips ska inspirera dig och hjälpa till att göra rätt prioriteringar för att du ska uppnå bästa möjliga resultat av dina PR-insatser. 

Jesper Åström har sedan 1998 arbetat i digitala miljöer. Från informationshantering i databaser till digital taktik såsom viral marknadsföring, SEO och sociala medier. Han har lanserat över 500 kampanjer och produkter. Till vardags arbetar Jesper över hela världen med digital taktik och data-analys. Favoritmarknader är Japan, Malaysia och Kalifornien. Han är författare till boken The Viral Marketing book.

Hur jobbade du med PR och kommunikation vid din boklansering/lanseringar?

Jag hade ju två versioner av boken. En digital kopia som jag släppte gratis och så hade jag boken som går att köpa via Amazon. Tanken var att få människor att först ladda hem den digitala kopian och att följa upp ca 30 dagar efteråt med ett e-post där de själva fick bestämma hur mycket innehållet i boken var värd och donera de pengarna, alternativt köpa en bok via Amazon.
Det började med att jag arbetade genom mitt eget nätverk där de som signade upp sig först fick skriva en hälsning i bokens pärm. Jag skulle publicera vad de än ville skriva. Om de så skulle skriva bajs, så fick de skriva bajs. Den enda begränsningen jag satte var att de gick med på att publicera sitt eget namn i anslutning till sin egen kommentar.

Detta kombinerade jag sedan med en viral snurra där folk under en begränsad tid fick en rad olika erbjudanden såsom “få tio andra att signa upp sig för en gratis kopia och få tre timmars privat föreläsning om innehållet i boken för dig och/eller ditt team” till få “5 andra att signa upp sig på gratis-kopian och få en fysisk kopia själv”.

Sedan satte jag upp en landningssida när jag väl släppte boken för att den som tog hem den digitala kopian skulle pushas att sprida den till andra.

Vad funkade allra bäst?
Det som funkade allra bäst var det som inte var så kampanjigt. Innan jag släppte boken fungerade det bäst att få folk att signa upp sig för en digital kopia själv och att tipsa en annan person om att boken snart fanns. Det är också vad som har funkat bäst efteråt. Ca 20% av de som laddar hem en kopia idag, köper den sedan via Amazon. Det är på så sätt det billigaste marknadsföringstipset jag har.

Hur håller du boken levande och aktuell under en längre tid?
Jag gör videos där jag uppdaterar läsarna som laddat hem gratiskopian om olika förändringar eller tillägg eller nya insikter. Jag ger dem även tidig tillgång till nya resurser jag bygger på nätet, som exempelvis min Audit Template för Google Analytics som hjälper personer analysera sin webbdata. Har också gjort en digital kurs för den som vill ha boken i små små bitar.

Gjorde du något misstag vid lanseringen av boken?

”Om jag förstått hur mycket du kan använda förväntningar i att få folk att dela saker, hade jag byggt in dem i min lanseringsmekanik – något jag nu har gjort och även uppdaterat boken med. Alltså, folk är inte särskilt sugna på att dela när de är nöjda. De är mer sugna på att dela saker när något spännande ska hända. Därför är tillfällen såsom när någon väntar på att få hem en produkt eller på att den ska lanseras väldigt mycket bättre tillfällen att be dem dela saker än när de har saken i sin hand.

Det kan kanske låta lite motsägelsefullt, men det är ju så med oss människor. Vi är inte särskilt rationella utan kör på när det pirrar.

Jag gjorde också felet i att namnge boken riktigt nördigt. Jag borde kallat den för “Ultimate Guide to Viral Marketing” istället för The System eftersom jag då träffat på bättre keywords i Amazon-söket. Men men… jag skrev den här boken för mig själv och min egen stolthet och vägrade att ge den ett säljigt namn just då. Det var kanske inte ett misstag utan mer ren och skär dumhet.

Skulle du göra något annorlunda inför en kommande bokrelease?
Jag har en ny bok på G och eftersom jag nu har ett stort nätverk att lansera den genom kommer jag lägga mycket mer tid vid lanseringsmekaniken innan boklanseringen. Det var 11 000 personer som laddade hem den förra boken och jag hoppas på att nå ca 100 000 personer med den nya boken.
Jag kommer också att jobba mer konkret med PR och få fler utvalda personer att svara på frågor – lite såsom ni gör med de här intervjuerna. Dels för att få in fler perspektiv, men även för att de personerna då rimligtvis även kommer delta i spridningen av boken när den väl släpps.”

Vad är dina tre bästa tips inför en boklansering?
1. Få en riktigt namnkunnig person att skriva förordet.

2. Skapa intresse för boken INNAN boken släpps och lägg 80% av lanseringsarbetet innan den ens står på hyllan för att kunna bli köpt.

3. Var villig att tjata – folk glömmer saker lätt och det gör dem inte så mycket om du påminner dem om de inte ännu pratat om din bok.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *