Hur väljer man influencers att samarbeta med?

Fotograf: ResDigital18 via commons.wikimedia.org

En svårighet med med jobba med influencers är att göra urvalet. Hur väljer man influencers att samarbeta med? Det finns idag en uppsjö av influencers i olika storlek, inom olika nischer och just mängden kan göra det svårt att navigera för att hitta den eller de influencers som passar ett varumärke bäst.

Valet av influencer beror naturligtvis på vilken målgrupp du vill nå och vad du vill ska synas i deras kanaler. Är det juice du säljer är influencers som redan älskar juice och frukost kanske mest trovärdiga för dig. Allra bäst är det om personen eller personerna redan gillar eller dricker din juice. Är det en vegetarisk kokbok som ska lyftas kanske det är vegetarianer, eller några som uttryckligen vill äta mindre kött av någon anledning, som passar bäst. Det gäller alltså att göra research så att man träffar rätt. 

Det är också viktigt att man också läser på om den eller de influencers man är intresserade av att inleda ett samarbete med för att undvika kriser. Om personen eller personerna tidigare uttalat sig negativt om din typ av produkt eller tjänst, eller något annat som kan uppfattas som kontroversiellt är det bra att ha koll på det. På så sätt kan man undvika ett potentiellt riskfyllt samarbete eller åtminstone ha gjort en riskanalys och har en krisplan så att man är förberedd på eventuella frågor som dyker upp. 

Research kan man göra själv, och man kan kontakta influencers själv. Eller så kan man vända sig till någon som kan hjälpa till. Idag finns PR-byråer som är experter inom influencer marketing och kan hjälpa till att handplocka passande profiler till kampanjer. Man kan också vända sig till influencer-nätverk som har egna stall med profiler som kan hjälpa till att välja profiler som passar din produkt eller tjänst. Det finns också företag som genom sina plattformar automatiskt hämtar in ett urval av influencers efter valda preferenser.  

Tänk på att det är skillnad mellan att jobba med en influencer och en journalist. För en journalist är nyhetsvärdet viktigt, för en influencer är det viktiga om det har något värde för den personliga imagen, det egna flödet och dess läsare. Det är viktigt att ni båda får ut något av samarbetet, så att det inte enbart är en pengatransaktion.

Fördelar med att jobba med micro-influencers

Man pratar idag om micro-influencers som en trend. I Sverige menar man då genrellt sätt influencers som har mellan 1-10 000 följare i sina kanaler. Fördelarna med att jobba med micro-influencers är flera: de är billigare, man kan i och med det jobba med flera influencers för att nå flera olika målgrupper, man ser idag att de ofta får större engagemang på sina inlägg än större influencers, deras liv är ofta mer likt deras följare vilket gör att man kan relatera mer till dem och de genomför inte heller lika många samarbeten vilket gör ett samarbete mer trovärdigt. Dessutom är de ofta mer benägna att anstränga sig lite mer för att samarbetet ska bli bra.

Med micro-influencers är följarna i högre grad lokala eller i alla fall nationella, vilket gör att man kan undvika slöseri av resurser genom att få betala för en stor räckvidd som ändå slår fel. Valet att jobba med microinfluencers kan också minska risken genom att mindre influencers mer sällan hamnar i blåsväder. 

Med det sagt, har de också mindre erfarenhet av samarbeten vilket kan medföra att de inte är lika professionella att samarbeta med och det kan också vara så att de inte riktigt har full koll på hur deras beteende kan påverka en eventuell samarbetspartner. 

I övrigt pratas det ibland också om nano-influencers (upp till 1000 följare). Egentligen kan man alltså säga att vi alla har inflytande över våra följare vilket stämmer rätt bra. Vi har alltid vänt oss till våra nätverk för att få råd och tips, skillnaden är att vi idag i stor utsträckning har våra nätverk online. Det sägs att 93 procent av våra köp influenceras av det vi ser i sociala medier idag. 

Att jobba med en influencer vs kändis

Vad som skiljer sig åt att jobba med en kändis, en person som är välkänd inom ett yrke annat än att vara en influencer, är att det ofta är enklare att jobba med influencers. Samarbeten är deras inkomstkälla och de tar det ofta samarbeten väldigt seriöst. De skandaler man sett genom åren där varumärken samarbetat med profiler och profilerna ställt till det för varumärken genom uttalanden eller beteende gäller ofta kändisar snarare än influencers, ett exempel är samarbete med Little Jinder och HM.

Influencers är ofta tydliga med sina olika ståndpunkter i sina kanaler och det är genom att göra research är det hyfsat enkelt att veta var de står inom vilka frågor innan man påbörjar ett samarbete. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *