Heldagsutbildning i sociala medier

Härom veckan var jag och min gamla Springtime-kollega Clara Fröberg nere i Malmö för att hålla en heldagsutbildning om sociala medier.

I publiken fanns representanter från en branschorganisation och deras medlemsföretag, vissa är aktiva sedan länge i sociala medier och vissa inte. Så kunskapsmässigt fanns det stora skillnader, men gemensamt var att alla i publiken tycker att det är ett väldigt intressant ämne 🙂 Det blev en väldigt lyckad dag med mycket frågor och diskussioner.

Innehåll i heldagsutbildning för sociala medier

Det finns många möjligheter med medielandskapet idag och det gäller att ha koll på hur man kan ta till vara på dessa möjligheter på bästa sätt. Samtidigt finns det även svårigheter som är bra att ha koll på och vara förberedda på.

Sociala medier är en viktig del av det nya medielandskapet och vi gick igenom de sociala kanaler som var relevanta för gruppen (fokus på Linkedin, Twitter, Facebook och Instagram) och hur man på bästa sätt använder dem för att nå ut med sina budskap och skapar relationer med målgrupperna. Det finns många tips och trix för att man på bästa sätt ska kunna jobba effektivt med sociala medier och för att man ska kunna hålla sig relevant under en längre tid.

Vi hann titta på och diskutera både goda och dåliga exempel från andra organisationer. Det finns många som gör ett riktigt bra jobb idag, vilket är kul att se och att titta och inspireras av.

Att vara förberedd på kommentarer, kritik och en eventuell kris är viktigt och naturligtvis också någonting som vi  gick igenom. Vissa verksamheter är speciellt utsatta för troll, och jobbar man med en viss typ av frågor behöver man kunna och ha en plan för hur man ska hantera dem i sina kommentarsfält.

Idag behöver man ofta jobba med köpt synlighet i sociala medier för att nå ut ordentligt eftersom den organiska räckvidden blir allt lägre. Det är bra att testa sig fram och lära sig grunderna, både för att lära sig enklare annonsering men också för att bli bättre beställare. Det är enkelt och användarvänligt att marknadsföra sina inlägg till en bredare publik, vill man nå en specifik målgrupp är det svårare och kan det vara bra att ta hjälp av ett proffs. Vi tittade på hur man annonserar ut ett instamgraminlägg på enklast möjliga sätt.

Vi avslutade med en innehållsworkshop för att deltagarna skulle kunna få lite nya idéer till inlägg att fylla sina kanaler med, något som alla kan ha nytta av även om man redan har en befintlig närvaro.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *