Heidi Wold bjuder på sina bästa PR-tips för författare

I det sista kapitlet boken Smart PR för författare delar vi med oss av andra författares tips om kommunikation och PR vid boklanseringar. Tanken är att deras tips ska inspirera dig och hjälpa till att göra rätt prioriteringar för att du ska uppnå bästa möjliga resultat av dina PR-insatser. 

Heidi Wold är kommunikationsdirektör på Scandi Standard, tidigare kommunikationschef för Sverige på Scandic Hotels och har även jobbat som rådgivare och digital specialist på bland annat kommunikationsbyråerna JKLGROUP och MSLGROUP. Heidi har skrivit böckerna Längdskidåkning, 2012 och Executive Summary: sociala medier för styrelser, 2016.

Hur jobbade du med PR och kommunikation vid dina boklanseringar?
Jag och min medförfattare till andra boken jobbat mycket med våra egna nätverk för att sprida ordet om vår bok. Vi började lägga ut poster i sociala medier redan innan vi hade börjat skriva för att skapa intresse för att vi hade ett nytt projekt på gång. Vi kontaktade också redaktionerna för de facktidningar som bevakar ämnesområdet vi skrev om. Vi berättade om boken, vad den handlade om och varför det var intressant för tidningarnas läsare.

Vad funkade allra bäst?
Det är olika för mina två böcker eftersom de handlar om så olika saker. För min bok om skidåkning fick vi stor backning av förlaget och då handlade det mycket om att vara med i rätt forum. Med min andra bok var mitt och min medförfattares nätverk den vinnande kanalen.

Hur håller du boken levande och aktuell under en längre tid?
Det gäller att ta varje chans att prata om din bok. Här får man inte vara svensk utan ta fram din inre amerikan och lyft in den så ofta det går i olika konversationer! Ingen säljer den bättre än du gör. Om du har skrivit en bok inom ett område som du arbetar med, använd din bok mer som marknadsföringsverktyg än pengamaskin. Var generös med att ge bra pris på böcker i samband med att du föreläser eller har uppdrag, det kommer att stärka dig i din yrkesroll.

Gjorde du något misstag vid lanseringen av boken?
Jag hade tur första gången och skrev bok för ett stort och etablerat förlag. De ordnade hela lanseringen och jag behövde inte göra så mycket själv. Min andra bok gav jag och min medförfattare ut själva och då låg ju allt på oss. Samtidigt var jag uppe i en fruktansvärt arbetsintensiv period på mitt “vanliga jobb”och jag orkade helt enkelt inte lägga ner den själ och kraft som krävs för en riktigt lyckad lansering. Till exempel hann jag aldrig följa upp de mail jag skickade till olika redaktioner ordentligt. PR och kommunikation är ett hantverk i sig som kräver tid och ihärdighet.

Skulle du göra något annorlunda inför en kommande bokrelease?
Det finns alltid saker man kunde gjort annorlunda och en av de sakerna har jag redan nämnt. Jag skulle följt upp mer på de mail jag skickade till olika redaktioner och så skulle jag skickat fler referensexemplar till dem för att få chansen att komma med på olika plocksidor.

Vad är dina tre bästa tips inför en boklansering?
Bestäm dig för vilket jobb din bok ska göra. Ska den marknadsföra dig eller ska den dra in pengar på egen hand? Det avgör vilken marknadsföringsstrategi du ska välja.

Använd ditt eget nätverk. Lägg upp inlägg i dina sociala kanaler så att dina vänner och bekanta kan dela det. De flesta vill gärna hjälpa till om de får möjlighet och ett sätt att göra det.

Om du kontaktar redaktioner för att berätta om att du skrivit en bok, kom ihåg att skriva varför det är intressant för tidningen eller magasinets läsare. Nyhetsvärdet, det vill säga relevansen, avgör om du kommer i tryck eller inte.

Mer om boken Smart PR för författare hittar du på Smartpr.se

 

 

2 svar på “Heidi Wold bjuder på sina bästa PR-tips för författare”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *