Fredrik Pallins bästa PR-tips till konsulter

I sista kapitlet av boken Smart PR för giggare & konsulter ger flera författares konsulter och giggare sina bästa tips om kommunikation och PR. Fredrik Pallin är en av dem.

Fredrik har arbetat professionellt med PR sedan 1995. Han hjälper både B2B- och B2C-företag med rådgivning, strategi och genomförande av kommunikationsinsatser – både inom traditionella och digitala medier. Idag jobbar han som frilansande konsult i eget företag och är grundare av PR-nätverket PR-kollektivet. 

Vad är dina tre bästa tips för att bygga personligt varumärke?

  1. Hitta din nisch. Även om du har en bred palett tjänster – hitta en nisch där du verkligen är expert och där du kan komma till tals. Det ger dig utrymme och kännedom som du kan använda för att sälja in dina tjänster.
  2. Tacka ja till föreläsningar. Även om det tar för mycket tid och ger för lite betalt är det en möjlighet att synas. Ta tillfället i akt och se till att få PR och använda föreläsningen i sociala medier när du ändå är ute.
  3. Bjud på kunskap. Använd LinkedIn och/eller blogga för att få ut din kunskap. Genom att bjuda på dina insikter blir du relevant och spridbar (och når därmed nya kunder).

Hur gör du PR för din verksamhet?

Om du hittar en nisch och samtidigt bjuder på kunskap kan du kommentera omvärldshändelser och därmed blir relevant i media som ”expert”. Ta var på dessa tillfällen och odla journalistkontakterna. Visar du att du är snabb på att svara och kommer med relevanta spaningar och kommentarer kommer journalisterna fortsätta att höra av sig till dig.

Har du något viktig lärdom du vill dela med läsarna?
Om du pratar med media – se dig själv som en produkt snarare än att det är dig som person som media intervjuer. Genom att inte ta allt så personligt blir det enklare att vinkla dina spaningar hårdare så att media plockar upp dem. Ibland kan det kännas lite obekvämt, och då kan det vara skönt att ha ett ”jobbskal” emellan din person och media. En gång fick jag frågan att chatta med Expressens läsare om nätsäkerhet som ”internetexpert på säkerhet” – inte riktigt min specialitet, men jag säkrade upp med lite bra personer runt omkring mig och gjorde det utifrån mitt perspektiv och levererade bra innehåll.

Vilka PR-mål har du för ditt personliga varumärke och/eller verksamhet?

Tyvärr alldeles för ostrukturerat. Jag hade gärna svarat att jag har som mål att göra minst ett briljant blogginlägg/LinkedIn-post i månaden som jag dessutom försöker få media på. Jag får ha det som målsättning.

Fler PR-tips!

Läs fler experters tips i boken Smart PR för giggare & konsulter som finns att köpa på bland annat Bokus och Amazon.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *