Digitala föreläsningar – bra att tänka på!

Jag har genomfört många webinars och spelat in många föreläsningar digitalt eftersom jag bland annat är och har varit kursansvarig för en distansutbildning på Berghs under drygt fem år. 

Med tanke på situtationen nu i Corona-tider när fler och fler möten och event ställs in eller ställs om till att bli digitala kan det vara intressant att lyfta en text om webinars och digitala möten från böckerna i Smart PR-serien. 

Att anordna digitala föreläsningar, ofta kallade webinars, kan vara ett effektivt sätt att nå ut. Enklast är att spela in en föreläsning som målgrupperna kan titta när de önskar helt gratis. En sådan inspelad föreläsning kan du lägga upp öppet i egna kanaler för att få spridning till önskad målgrupp. Ett verktyg för att spela in föreläsningar är till exempel ScreenCastify som spelar in via datorn och tillåter dig att visa en presentation samtidigt som man kan se ditt ansikte i bild. Denna tjänst använder jag när jag läser in föreläsningar till min Berghskurs till exempel. 

Ett annat sätt är att anordna ett live webinar. Det är lite mer tekniskt krävande men ett roligt sätt att också få interagera med deltagarna under föreläsningen. Exempel på plattformar är till exempel Webinar Jam, Gotowebinar, Webex och Adobe Connect, Zoom (använder jag på Berghs för liveseminarier och möten med studenterna), Skype for Business eller Google Hangout. Dessa kanaler är stängda forum vilket betyder att du måste bjuda in personer att delta, och flera av dem fungerar utmärkt för digitala möten också. 

Tänk på att med live webinars behöver du lägga lite energi och tid på att kommunicera ut information om webinaret inför sändningen så att ni faktiskt får deltagare. Något positivt är att deltagarna ofta anmäler sig via mejl vilket också ger en möjlighet för dig att kommunicera med dem vid ett senare tillfälle (så länge du håller dig till dataskyddsförordningen GDPR). 

Idag kan du även sända live från de flesta av de sociala kanalerna. Du når då automatiskt de som följer dig och ditt företag eller organisation i kanalerna och de som följer får ofta en notis om att du livesänder. Vill du säkerställa att du når ut ännu bredare får du kommunicera ut livesändningen inför eventet i dina egna kanaler, precis som med ett webinar i en annan kanal. Livesändningarna sparas i kanalen så att den som vill även kan tittas på sändningen i efterhand. Livesändningar är också populära att använda som frågestunder där era målgrupper får chansen att interagera med er i realtid. 

Ytterligare några tips på vägen är att det är svårt att hålla engagemanget uppe under längre stunder genom en bild. Det gäller både för dig som föreläsare och för de som tittar. Håll gärna därför lite kortare föreläsningar och tänk på att ditt engagemang måste gå igenom ”rutan”!

Hoppas att detta gav lite inspiration i dessa tider när vi tvinga bli mer digitala 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *