Caroline Lidman bjuder på sina bästa PR-tips till författare!

I det sista kapitlet boken Smart PR för författare delar vi med oss av andra författares tips om kommunikation och PR vid boklanseringar.  Tanken är att deras tips ska inspirera dig och hjälpa till att göra rätt prioriteringar för att du ska uppnå bästa möjliga resultat av dina PR-insatser. 

Caroline är PR-entreprenör, grundare och VD på PR-byrån Number10. Hon har fått utmärkelsen Årets Supertalang av Veckans Affärer och har en gedigen bakgrund från några av de främsta PR-byråerna i Stockholm. Caroline har tidigare skrivit böckerna Mediakåt – en guide in i mediebranschen och Fit & Framgångsrik, en bok om hur man får in träning i sitt livspussel. Hon står även som grundare bakom karriärnätverket Women With och släpper våren 2020 sin tredje bok, en startup-handbok tillsammans med entreprenören Aleksander Goga.

Hur jobbade du med PR och kommunikation vid din boklanseringar?

Vid min första boklansering av boken Mediakåt hanterade jag all PR själv. Vilket inkluderade ett event för vänner och familj, samt en push mot media.
När jag släppte min andra bok Fit & Framgångsrik innefattade lanseringen båda delarna men då tog bokförlaget hjälp av en PR-byrå. Parallellt med ett större lanseringsevent där boken även såldes på plats och en lansering i traditionell media, arbetade jag själv aktivt med egna kanaler. Mina följare fick i sociala medier följa hela bokresan då jag delade inlägg och bilder under en hashtag med boktiteln som namn, #fitochframgångsrik.

Vad funkade allra bäst?

Jag skulle säga kombinationen av traditionell media och sociala medier. Har man en budget går det även att lägga en peng på annonsering i sociala medier.
Våren 2020 släpper jag min tredje bok och inför den har jag och min medförfattare redan från start med bokskrivandet bjudit in våra sociala medieföljare i resan med boken. Både i form av att hämta in input från dem till olika kapitel, till att diskutera namn på boktitel. Det gör att vi redan före ett boksläpp har kunnat börjat bygga en engagerad grupp som eventuellt kommer vara lika engagerad att sedan köpa boken.

Hur håller du boken levande och aktuell under en längre tid?

Två saker främst, det första går tillbaka till sociala medier. Jag tror att det är en fantastisk kanal för en författare att fortsätta låta sina böcker leva. Dela innehåll från boken, lyft ut tipslistor och inkludera följarna i allt som sker runt lanseringen och därefter.

Det andra är att om boken är sådan att den tillåter det, föreläsa om innehållet och försök sälj boken under dina föreläsningar.

Gjorde du något misstag vid lanseringen av boken?

Jag skulle inte säga misstag. Men hade kunnat föreläsa mer.

Skulle du göra något annorlunda inför en kommande bokrelease?

Jag får ju möjlighet att testa just detta i den fas jag är i nu. Inför kommande bok läggs ännu mer krut på egna kanaler för att bygga intresse och hype. Jag ser också ett värde i att försöka få ut boken till rätt påverkare för bokens innehåll och målgrupp.

Vad är dina tre bästa tips inför en boklansering?

  1. Sätt en strategi för spridning i traditionella kanaler.
  2. Använd boken för att skapa en snackis med hjälp av egna kanaler.
  3. Föreläs.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *