Budskapsplattform – varför är det bra att ha?

För några veckor sedan höll jag tillsammans med en fd kollega, PR-proffset Erik Boltjes, en workshop hos en gemensam kund för att landa i en budskapsplattform.

Varför ska man då ha en budskapsplattform kanske du frågar dig?

Det finns ännu fler anledningar, men med en budskapsplattform:

  • skapar du rätt förutsättningar för ett välgrundat och tydligt varumärke
  • fastställer du tydliga budskap för verksamheten och dess vision
  • kan du enkelt, tydligt och inspirerande beskriva verksamheten
  • underlättas arbetet med att bygga ett väl förankrat och starkt varumärke
  • möjliggör du en enklare och snabbare process för att ta fram allt kommunikationsmaterial 

Vad innehåller en budskapsplattform?

Det finns variationer men vanligt innehåll i en budskapsplattform är:

  • Mission
  • Tagline 
  • Elevator pitch för användare 
  • Berättelse om bolaget
  • Värdeord 
  • Huvudbudskap (med stödbudskap)

Behöver du en budskapsplattform?

Då är du självklart välkommen att höra av dig så kan jag berätta mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *