Alexander Gradins bästa PR-tips för startups

I sista kapitlet av boken Smart PR för startups ger flera författares konsulter och giggare sina bästa tips om kommunikation och PR.  

Alexander Gradin, medgrundare och ansvarig för affärsutveckling på Beatly, en oberoende plattform för influencer marketing som grundades 2015. Alexander är del av IAB:s task force för influencer marketing och som en av Beatlys talespersoner syns han återkommande som bland annat krönikör i Resume och som talare på event som Webbdagarna, Sociala media-dagen och på Berghs.

Hur har ni jobbat med PR och kommunikation för att nå ut med era startups?

Inledningsvis var PR något som varit ganska svårt att greppa för oss på Beatly. PR är så oerhört brett och utan intern kunskap eller nätverk hade vi svårt att hitta en fungerande strategi som vi kunde leva efter och se resultat av.

Samtidigt har vi gjort en resa under de här åren från att helt och hållet ha försäljning enligt outbound-modellen (mail, samtal) till att nu ligga på ett markant högre intag av inbound leads (via webb, nyhetsbrev, word-of-mouth). Det vill säga att kunderna kommer till oss och visar intresse efter att ha läst om oss i media (där vi synts återkommande i Resume, Breakit men även Aftonbladet, Expressen, SvD m.m.) eller sett någon av våra medarbetare skriva på LinkedIn.

Vad funkade allra bäst?

Mest kostnadseffektivt har social selling via LinkedIn utan tvekan varit. Det kostar ingenting att skriva och bygga nätverk där och det är anledningen till att det också ger bäst ROI. Att också använda sig av plattformen för att dela sådant ens nätverk är intresserade av genuint och inte att pracka på med enbart sina egna budskap är dock avgörande för sin framgång där.

Exempelvis vill i princip alla mina 1100 kontakter förmodligen läsa om digital tillväxt, digital marknadsföring och hur man skapar mer effektiv försäljning. Bara kanske 10 procent av de kontakterna vill egentligen läsa om Influencer Marketing, det är helt enkelt ett för nischat område för att hela mitt nätverk ska vara intresserade att engagera sig med mina insikter inom just det området. Att skifta om och skriva om det som tilltalar hela nätverket har gjort enorm skillnad för antalet exponeringar inlägg fått (och därmed breddat nätverk och därigenom affärskontakter och leads).

Har du några lärdomar du kan dela med dig av?

  1. Att våga klicka på ”Skicka”-knappen när man skrivit något på LinkedIn. Det kommer inte börja regna olycka för att man skriver ett inlägg som kanske inte är så bra. Huvudsaken är att man inser varför det inte gick så bra och tar lärdom av det och gasar på ännu mer sedan.
  2. Att ta hjälp av en PR-konsult under en begränsad tid för att få hjälp att sätta en strategi som sedan efterlevs av nyckelpersonerna på bolaget. Att spendera en peng på detta under sex månader är bättre än att gå fyra år utan en strategi, särskilt då man ofta vår värdefulla nätverkskontakter inom media på köpet. För vår del fick vi ett trettiotal publiceringar i media inom sex mån när vi tog extern hjälp.

Vad är dina tre bästa PR-tips till andra startups?

  1. Ta reda på vilka som kan ”fatta en penna”. Tvinga inte någon som inte gillar att skriva att skriva. Ge personen som kan och vill skriva ansvaret att göra det och börja smått med ett LinkedIn-inlägg i veckan. Analysera hur posterna gått varje gång och gör en summering efter tre månader. Vad fungerade och vad fungerade inte? Efter en tid kommer du märka hur alla på möten nämner att de hört talats om dig och att de minsann vet vad ditt bolag gör.
  2. Lägg inte massa pengar och tid på stora saker. Tänk smått och kostnadseffektivt och tänk stort först när du vet vad som fungerar.
  3. Ta expertrollen. Är du tjänsteleverantör inom B2B måste man ta den och bli bäst på det man gör. Vänta inte på att ”du får den”. Det kommer nämligen aldrig att ske. Skriv på LinkedIn om saker du brinner för och insikter du fått. Dela med dig av det i syfte att ge värde till ditt nätverk (och få värde tillbaka så småningom).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *