Uppdatera dina kunskaper inom digital kommunikation i vår

Jag kommer även i vår att vara ansvarig för kursen Digital kommunikation Online på Berghs School of Communications.

Kursen vänder sig till dig som vill lära känna det digitala medielandskapet bättre och lära dig att ta till vara på de möjligheter som finns med digital kommunikation. Tanken är att deltagarna ska få en strategisk kompetens och lära sig analysera, prioritera och utvärdera en digital närvaro kopplat till företags och organisationers övergripande mål.

Kursen är åtta veckor och jag kommer bland annat att gå igenom sociala kanaler, influencer marketing, content marketing, omvärldsbevakning, kriskommunikation, interaktiva och integrerade kampanjer, digital PR och marknadsföring.

Eftersom det är en onlinekurs bygger kursen på liveföreläsningar i Berghs digitala plattform och filmade föreläsningar (med mig och också några av mina fantastiska branschkollegor).

Här är en intervju med mig inför kursstarten (hösten 2014) på Berghs.se.

Har du övriga frågor om kursen får du gärna höra av dig till mig eller direkt till Berghs!

Läs gärna även vad min tidigare elev Maja Gavie tyckte om kursen här.

Kursen drar i gång i den 4 april mars och sista ansökningsdag är den 18 mars.

Checklista – kommunikation vid event

För flera år sedan publicerade jag en checklista för kommunikation vid events på sajten Socialbusiness. Blogginlägget har genom åren varit väldigt populärt och nu när Socialbusiness gått i graven har jag uppdaterat listan och publicerar den på nytt här!

Detta är alltså bra att tänka på när du ska anordna ett event.

Kommunikation innan eventet

Börja att tänka på hur du ska kommunicera ditt event redan under  planeringsstadiet.

  • Bestäm en #hashtag

Sätt en hashtag tidigt som du kan använda i tryckt material, presentationer och i inbjudan. På så sätt kan information och samtal om eventet smidigt börja spridas i sociala medier så fort inbjudan gått ut.

Tanken med en hashtag är att man som arrangör enkelt kan samla och överblicka diskussionen om eventet och samtidigt kunna erbjuda intresserade och publik en plats att prata om eventet.

En bra hashtag är logisk, kort och det är smart att göra en sökning på Twitter och Instagram innan den spikas så att den inte redan används för andra ändamål.

  • Sätt upp bevakning av din #hashtag

Glöm inte att sätta upp en bevakning av hashtaggen i till exempel Notified eller någon annan bevakningstjänst direkt eftersom flödet i sociala medier är så stort kan man inte samla in inlägg i efterhand.

  • Bjud in digitalt

Idag finns flera bra och billiga (vissa gratis) eventsystem som du enkelt kan använda dig av för att bjuda in till ditt event, till exempel Confetti eller Invajo. Härifrån kan du enkelt hämta ut anmälningslistor, skicka påminnelsemejl och ta betalt om du så önskar.

Det kräver att du har listor med namn att bjuda in, även om du såklart också kan sprida länken till inbjudan i andra kanaler.

  • Skapa Facebookevent

Är evenemanget externt kan du enkelt skapa ett event på Facebook. Detta fungerar bäst om eventuella paneldeltagare och moderator själva har stora nätverk och är villiga att sprida inbjudan. Det ser inte inte så kul ut med ett event som har få intresserade eller anmälda.

Glöm inte att uppdatera eventet kontinuerligt med material om eventet för att öka intresset för ditt event.

Det går att koppla din eventuella digitala inbjudan (se ovan) till Facebookeventet.

  • Samlingssida på webben

Är det ett större eller återkommande event är det snyggt att samla all information om eventet på webben. Förbered en sida där du samlar till exempel inbjudan, löpande uppdateringar och nyheter, en eventuell webbsändning, bilder, kontaktuppgifter och Twitter- eller Instagramflöde (lite old school kanske).

  • Öka intresset med material

För att öka intresset för ditt event är det smart att locka med intervjuer, både i skrift och rörligt, med deltagarna som du kan sprida med bestämd hashtag på Instagram, LinkedIn, Facebookevent, Twitter, Webbsida etc. Även material i form av rapporter, artiklar och blogginlägg om det aktuella ämne kan vara intressant för deltagarna att läsa innan eventet och locka fler deltagare.

Genom att publicera material skapar man dessutom anledningar för andra att prata om eventet.

  • Tipsa om eventet i sociala medier

Vill du ha fler deltagare och väcka mer uppmärksamhet med eventet är det smart att tipsa om eventet i relevanta grupper på till exempel LinkedIn och Facebook eller på sidor och konton som följs av målgruppen. Tänk på att inte spamma bara, tipset måste vara av värde för dem som ser det!

  • Annonsera i sociala medier

Idag är det hyfsat enkelt (man kan också be om hjälp) och fortfarande rätt billigt att annonsera i sociala medier. Vill du ha fler deltagare till eventet och/eller skapa ökad kännedom är det enkelt att med rätt små medel nå ut till dina tänka målgrupper.

  • Bjud in media
    Tror du att ditt event kan vara av intresse för media eller personer som är inflytelserika för ämnet eller målgrupper och når ut brett i egna kanaler – bjud in dem!

Kommunikation under eventet

Se till att dokumentera och ta vara på deltagarnas hjälp att sprida innehåll från ditt event.

  • Var tydlig med vald hashtag

Var tydlig med att kommunicera vald hashtag. Moderatorn bör nämna den hashtag som ska användas och uppmuntra publiken till att kommunicera från eventet. Vald hashtag bör finnas med i eventuella presentationer och på skyltar. Ingen ska någonsin behöva fråga – Vad är det för hashtag? (Förövrigt typ den vanligaste frågan i Almedalen)

  • Var tydlig med nätverk och lösenord

Erbjuder ni wifi till gästerna så är det viktigt att även vara tydlig med denna information. Sätt upp skyltar och be moderator berätta inledningsvis om nätverk och lösenord.

  • Moderator för sociala medier 

Det är smart att ha en ansvarig som under eventet hänger med i diskussionerna och kommentarer i sociala medier, framför allt på Twitter och Instagram. Dels för att kunna hjälpa till att svara på eventuella frågor, länka till relevant bakgrundsinformation, rapporter eller annat som efterfrågas och för att allmänt hålla koll på det som skrivs. Den utvalda personen kan även direkt sprida vidare det som är positivt och visa uppskattning för positiva kommentarer samt hjälpa moderatorn att fånga upp publikfrågor.

  • Omröstningar

För att få känsla av interaktivitet under ett event kan du använda dig av digitala omröstningar. Här är några verktyg som är lätta att använda: Mentimeter, Voxvote, Polleverywhere, SMS Poll, Shakespeak

  • Dokumentera

Att inte dokumentera dina event är ren kapitalförstöring, sa en smart människa en gång. Och det är klart att när du ändå spenderar pengar på ditt event så bör du få ut så mycket som möjligt av det.

Att filma/streama är naturligtvis ett utmärkt sätt att sprida ditt event eller budskap till en större publik. Tack vare dagens teknik kan du hyfsat enkelt göra det själv (med till exempel Periscope, Facebook och även Youtube har detta som alternativ om du har ett verifierat konto), men har du en lite större budget kan det vara värt att ta hjälp för att få en proffsigare produktion. Det   gör det enklare att ta fram olika klipp från sändningen som du kan använda för att sprida i olika sociala kanaler också.

Ett annat smart sätt att dokumentera är att skriva om eventet. Du skriva ett referat, en nyhet till webben, blogga. Ha gärna en ansvarig person som tar anteckningar eller skriver direkt från eventet.  Det är också smart att be andra bloggare/skribenter att skriva om eventet till sina kanaler.

Alla älskar bilder! Så ta en massa bilder. Under eventet kan du sprida några väl valda bilder (under hashtagen) på till exempel Twitter, Instagram och Facebook.

Twittra själv och be gärna andra att twittra från ditt event. Kollegor eller vänner och bekanta brukar vara villiga att ställa upp.

Kommunikation efter eventet

Förläng ditt events livslängd genom att utnyttja all dokumentation och allt material.

Direkt efter

För att underlätta för andra som skriver om eventet är det bra att se till att ladda upp allt material och dokumentation i alla kanaler, på webbsidan, facebookeventet och Facebooksida etc.

Se till att göra de bilder du tagit tillgängliga så att alla som vill kan sprida dem vidare. På Facebook kan du be om hjälp att tagga personer i bilderna, på Instagram lägger du upp dem under vald hashtag och taggar de du känner och så vidare.

Publicera en egen bloggpost, referat eller nyhet i egna kanaler.  Ha gärna med något som tillför något ytterligare till eventet, till exempel en analys av eventuell debatt eller kommentarer till ett inslag. Lägg med film och bild i inlägget!

Se över vilka som twittrat, lagt ut en massa bilder eller kommenterat för att hitta ambassadörer. Uppmärksamma genom att gilla eller svara och kommentera om du inte redan hunnit det.

Senare

Om du har mejladresser till deltagarna är det smart att skicka ett nyhetsbrev till deltagarna där du samlar all information från eventet, bilder, film, texter etc.

Vill du ha återkoppling om ditt event kan du bifoga en utvärdering i nyhetsbrevet eller skicka ut separat. SurveyMonkey och Netigate   är exempel på verktyg du kan använda.

Kan materialet från ditt event användas för att stärka bilden av ditt företag eller organisation som en rolig arbetsgivare eller som ett inlägg i en debatt? I så fall kan innehållet justeras och kommuniceras till annan målgrupp.

Glöm inte att återkoppla om och hänvisa till eventet i senare kommunikation, till exempel om hur debatten utvecklats sedan eventet.

Har jag missat något? 

Not just Cake flyttar in till Kontorskollektivet

2019 betyder både ett nytt år och en ny lokal för Not just Cake!

Nu sitter vi på Kontorskollektivet på Kungsholmen tillsammans med ett gäng kommunikatörer, bland andra Fredrik Pallin som också han är en välkänd pr-konsult.

Förutom ny lokal betyder flytten att Not just Cake kan samarbeta närmare med flera duktiga kommunikatörer och därmed också ta sig an större projekt.

Välkommen att hälsa på!

Uppstickarna möter Nina Åkestam

I årets sista avsnitt av podden Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund reklamprofilen, författaren och doktorn i ekonomi Nina Åkestam som precis börjat jobba på Google.

I podden lyfter Nina Åkestam den ojämlika reklambranschen, lärdomar från sin utbrändhet och tipsar om hur man bäst ”gör” feminism.

Uppstickarna produceras av Not just Cake i samarbete med Dagens media.

Läs artikel om avsnittet hos Dagens media.

Lyssna här!

Så skapar man en framgångsrik podcast

Efter livepoddinspelningen på Googles Digitalakademin med Andra Farhad aka Börshajen, delade Karin Bäcklund och Johanna Snickars med sig av erfarenheter kring att jobba med podcasts till publiken.

Här är några bra tips från Karin och Johanna om du vill skapa en framgångsrik podcast!

Karin Bäcklund programleder inte bara Uppstickarnas podcast utan även Kejsarsnittsguidens podcast och producerar numera även den. Johanna Snickars har även erfarenhet från att startat upp Nordnets Sparpodden.

Fortsätt läsa ”Så skapar man en framgångsrik podcast”

LIVEPODD på Google Digitalakademin med Börshajen

I förra veckan spelades podden Uppstickarna in live på Google Digitalakademin. Gäst var ingen mindre än entreprenören, investeraren och inspiratören Andra Börshajen Farhad.

Som 14-åring i Fittja kände hon till tre sätt att bli rik: lönespara, vinna på lotto eller råna en bank. När inget av dem kändes som ett alternativ hamnade hon via en googling hamnade på Flashback, fick tipset att köpa aktier och investerade 20 000 kr i SSAB. Aktien sköt i höjden och hon fick hybris, sen störtdök den och hon insåg att hon behövde mer kunskap.

Strax därefter föddes Börshajen som från början var Andras alias på aktiechattforum och namnet på hennes Instagram-konto för att fånga övriga aktienördars uppmärksamhet, vilket var svårt som kvinna.

Uppstickarna produceras av Not just Cake i samarbete med Dagens media.

Lyssna på avsnittet här!

Mer tjat i jul för SOS Barnbyar

Nu under julen samlar SOS Barnbyar pengar till barn som inte har det så bra att de har föräldrar som tjatar på dem.

Kejsarsnittsguiden stöttar kampanjen genom att bland annat göra inlägg i sociala medier om den.

”Jag är rätt bra på att tjata i jobbsammanhang, men det är inte lika kul att tjata på Zack/min son. Nu i jultider blir det nästan extra mycket tjat – rör inte paketen, var försiktig med julgranen, dra inte av kulorna, låt ljusen vara, du måste borsta tänderna extra noga när du har ätit pepparkakor..

Men när man känner sig som den tråkigast och tjatigaste föräldern i världen kan man tänka på att 1 av 10 barn i världen riskerar att växa upp ensamma, utan någon som tar hand om dem och att dom inte har någon som varken tjatar, kramar eller finns där i vardagen. Nu kan du skänka tjat och omtanke till fler barn och ge dom en trygg uppväxt och en närvarande vuxen genom @sosbarnbyar 

Det blir den finaste julklappen du ger bort i år!”

Läs mer på sos-barnbyar.se/jul

Länk till inlägget. 

Läs mer på sos-barnbyar.se/jul

Om sociala medier hos PWCs Women on the Board

I november gästade Karin Bäcklund och Heidi Wold, som tillsammans skrivit boken Executive Summary: Sociala medier för styrelser, PWCs nätverk Women on the board. Sociala medier för styrelser stod på agendan och Karin och Heidi förklarade vikten för styrelser att ha tillgång till digital kompetens som förstår det landskap som företag idag verkar i. Det handlar inte enbart om att förstå för att undvika kriser eller att ha koll på vad som sägs om företaget, utan även att förstå nya beteenden som föds digitalt men som appliceras i verkliga livet, förtroende och även för att se och förstå nya typer av konkurrenter.

Slutsatsen är att digitalt och sociala medier inte enbart är en operativ fråga. Styrelser behöver förstå tillräckligt mycket för att kunna ställa rätt frågor till ledningsgrupper och allokera rätt resurser.

Här skriver nätverket om träffen.